Söndag eftermiddag i Gislaved. Det är mitten av augusti och de första tidiga sensommarvindarna känns vid plaskdammen i kommunparken bakom stadshuset. Framför mig är en scen riggad för det första föreställningen av Proletärens sommarturné. Den kommunistiska tidningen Proletären har gett sig ut på vägarna för att på tio platser köra det kommunisterna kallar #höjrösten. Men det är ingen vanligt politiskt agitationsmöte utan de politiska talen är en parantes om man ser vad som sker under de två timmarna.
Nej, det är musik som är det som gäller under turnén. En intressant variant där kulturen inte är utsmyckning och lull-lull till det politiska mötet utan de politiska talen får stiga tillbaka. Till och med så långt att partiordföranden Robert Mathiasson direkt säger i sitt korta tal att han ska inte uppmana någon i publiken att rösta på ett visst parti.
På scenen står Nynningen. Återförenade sedan några år och bättre än någonsin. Thomas Forsells röst biter minst lika bra som 1974, Nicke Ströms bas är en framträdande och stark ryggrad i den tunga ljudvägg som spetsas till av Bengan Blombergs giftiga gitarr. Vi får än en gång höra de kända låtarna från Nacksvingsplattorna och när Nynningen avslutar vad det lider med För full hals är det som tiden stått stil. Lika aktuellt och lika relevant som då.
Men det är också nytt i konstellationen med Sven Wollter på scenen med både diktläsning av Majakovski och Brechts Kommunismens Lov. Och den stora överraskningen Thomas Forsells tonsättning av Kent Anderssons Vingen. En alldeles fantastisk version där Wollter sjunger med en röst som starkt påminner om Tom Waits i både diktion och heshet. Den nästan 85-årige Wollter ger allt i den stund han är på scenen.
Matilda Magnusson är en ung sångerska från Helsingborg som är kanske det bästa som hänt den kvinnliga sångscenen sedan Sanna Carlstedt. Hennes tolkningar av Turid och Afzelius lämnar ingen oberörd. Rösten med sitt mäktiga omfång och Nynningens tunga komp är rasande bra. Kvällens kanske starkaste nummer är versionen av Dylans Ballad Of a Thin Man som Matilda har översatt till Pelle Jöns och har getts en aktuell text om demokrati och valet i år. Man kan önska att Matilda och Nynningen tillsammans går in i studio för deras begåvningar och musikalitet gifter sig så väl.
De två timmarna springer i väg och publiken i Gislaved är nöjd. Alla 200 kan inget annat vara för att #höjrösten är en fullträff. Så missa inte den föreställning som kommer till dig om du har lite tur.
Ingemar E.L. Göransson