Recension: Sir Reg – The Kings Of Sweet Feck All

Med elva nya låtar släpper nu Sir Reg sitt sjätte album och de blir bara mer intressanta för varje ny skiva. Det kan man inte säga om alla band i den här genren, många har fastnat lite i samma spår. Sir Reg känns däremot alltid fräscha.

Celticpunk, en genre jag känner mig aningen kluven för. Jag har sagt det förr, jag älskar punk och irländsk folkmusik men själva fusionen fungerar inte riktigt alltid för mig. Sir Reg som bildades i Köping för 13 år sedan har däremot något annorlunda i jämförelse med många andra band. De har liksom inte fastnat i samma gamla tematik. Visst kan en och annan låt handla om att dricka alkohol men då har den ofta en mer seriös andemening.

Jag tycker att texterna är en av bandets största behållning, de är intressanta, tänkvärda och väldigt välskrivna. Som till exempel “Give Up The Drugs” och “The Stinking Mattress”, två låtar som handlar om människor som hamnat snett. Orättvisor är något som Sir Reg ofta behandlar. Många av låtarna håller ett högt tempo vilket gör att en låt som “Thank You For Your Lies” sticker ut, det är en lugnare akustisk bit som är både sårbar och vacker.

Att Sir Reg är ett av de största banden inom Celticpunken är knappast förvånande. Jag tycker kanske tvärtemot många andra som gillar den här musiken att de här irländska upptempolåtarna är något tråkiga men här finns så mycket annat. Lyssna bara på “The Coming Regime” som förvisso också är upptempo men på ett helt annat sätt. Att ta med den låten är ändå ganska modigt men det är det som får Sir Reg att vara det speciella band de är.

Skivan avslutas med ännu en vacker lugn låt. “The Story’s Been Told” som förmodligen handlar om sångarens uppväxt i Dublin på 80-talet. Allt som allt har skivan en väldigt bra dynamik med låtar som bjuder in till både allsång och dans, den har ösiga låtar, ballader och som sagt fantastiska texter.