Recension: Pat Razket – Deeds & Debts

Band: Pat Razket
Skiva: Deeds & Depts (digital)
Genre: Folkrock
Utgivningsår: 2018

Pat Razket tillhör genren piratfolkrock som faktiskt blir allt större för varje år som går. Det är den uråldriga traditionen av Sea Shanties och irländsk folkmusik som ligger som grund för musiken. Sen har det funnits piratinfluerade band tidigare som till exempel Running Wild som släppte Under Jolly Roger 1987. Den explosionsartade ökningen av irländsk folkrock har säkerligen öppnat upp för den här formen av musik. Det musikaliska steget mellan de två stilarna är nämligen ganska litet.

I Sverige har vi det nästan 30 man starka Ye Banished Privateers från Umeå och i Västerås finns Pat Razket som släppte sin första skiva 2016. I höstas kom deras andra album Deeds & Depts. Båda banden har spelat i Tyskland där genren är väldigt populär. De här banden bjuder på stora shower när de spelar live. Det är teatraliskt och storslaget med bandmedlemmar utklädda till de pirater vi känner igen från bland annat filmserien Pirates of the Caribbean.

Pat Razket består av 8 medlemmar och utöver gitarr, bas och trummor spelar de även diverse andra stränginstrument, dragspel, flöjt och fiol. Albumet Deeds & Depts innehåller 12 tonsatta berättelser med titlar som The Crew of the Flying Dutchman och A Cursed Night In April. Jag är alltid imponerad av band med fler än tre medlemmar som lyckas arrangera sina låtar till nära perfektion. Det känns som att de måste vara superorganiserade i replokalen.

Medan Ye Banished Privateers låter mycket som en piratmusikal är Pat Razket lite rockigare. Ingen skugga ska dock falla varken över det ena eller det andra. Det är så välspelat och jag vill inget annat än att studsa runt med en Jolly Roger i ena handen och ett skummande krus i den andra. Trots att det finns ett mörker i flera av texterna är det musik man blir glad av, det är så otroligt medryckande.

De låtar som gör starkast intryck på mig är Hangman’s Noose, en smäktande ballad med riktigt fin stämsång. Den medeltidsinfluerade inledningslåten Come on home svänger riktigt fint. Sist men inte minst A Cursed Night In April som har alla element en piratlåt behöver. Men egentligen är det helheten som är bäst.