Recension: SKA ’N’ SKA – Boom

Band: SKA ’N’ SKA
Skiva: Boom 7”
Genre: Ska
Utgivningsår: 2018

Bandet som är nästan omöjligt att söka efter utan att hamna på ett stort byggföretag är tillbaka. SKA ’N’ SKA bildades i Stockholm 2004 och 6 år senare kom albumet “Gunshot Fanfare”. Ett album som bjöd på en del höjdpunkter. Precis som tidigare är det skivbolaget A Message To You Records som ligger bakom bandets nya singel “Boom”

För drygt 40 år sen sjöng Bob Marley låten Punky reggae party, och det är en ganska bra beskrivning på hur SKA ’N’ SKA låter. De har ett skönt punkdriv i sina låtar utan att det för den delen blir skapunk. Men det finns likheter med Voodoo Glow Skulls, framför allt när det gäller blåssektionen. Det märks att båda banden hämtar inspiration från den latinamerikanska musiken.

Att 10-mannabandet även hämtar inspiration från Balkan är inget de hymlar med. Och det gör de rätt i eftersom det är ett gung som inte finns på många andra platser i världen. SKA ’N’ SKA får till just det gunget och skulle kunna få vilket dansgolv som helst att svänga. Den här singeln bjuder på ett fullskaligt party som sig bör då det handlar om upptempo ska.

Jag är imponerad över hur välarrangerade låtarna är och framför allt imponerar blåssektionen på mig. Med facit i hand var det tur att de började spela ska istället för punk som det var tänkt från början. Om jag ska sabba partyt en aning är det bara en sak som inte faller mig i smaken. Det är sången som blir aningen för mycket ragga för mig. Men det spelar ingen roll, jag tycker SKA ’N’ SKA är bättre än någonsin. Titelspåret “Boom” är något bättre än B-sidans “Stand alone”.