Recension: Deep Torkel And His Suzie Beats Them All

Band: Deep Torkel And His Suzie Beats Them All
Skiva: Drugs Party Pussy & Pain
Utgivningsår: 2020
Genre: Sleazerock
Skivbolag: Erik Axl Sund

Det verkar som att Deep Torkel Knutsson gillar att gå all in. Det gjorde han med sitt mastodontprojekt 2018, I love Dead People blev ett dubbelt dubbelalbum och nysläppta Drugs Party Pussy & Pain är 100% sleazerock från början till slut. Det går liksom inte att missa vad det här handlar om.

Det verkligen skriker sjaskigt sex, smutsiga droger och skitig rock and roll om det här albumet. Och det är ju så det ska vara i den här genren. Torkel som har hunnit fira 60 aktningsvärda år poserar på omslaget i en leopardmönstrad dress och full make-up. Jo jag kanske ler lite i mjugg men får väl ändå fastslå att han skulle sticka ut om man ställde upp honom på ett led med X antal slumpmässigt utvalda herrar i samma ålder.

På den här skivan har Torkel dragit igång sitt gamla band Suzie Beats Them All, förvisso som ensam originalmedlem men ändå ett smart drag. Jag kan tänka mig att röken från deras skandalkantrade år för runt tre decennier sedan fortfarande ligger kvar i rock and roll-världen. Rent musikaliskt är det här en naturlig fortsättning på vad som var då.

Flera av skivans 12 låtar har det där stöket som The Stooges frambringar i sina bästa stunder, släng på lite Nashville Pussy så hamnar vi rätt nära Deep Torkel And His Suzie Beats Them All. Jag föredrar helt klart när det går undan, just därför tycker jag att Ice Cold Beauty är skivans bästa låt. Sen måste jag även nämna Midnight Shuffle som är lika mycket garage som sleaze, den är riktigt bra.

Jag är inte direkt såld på sleazestilen, jag kan till och med tycka att det är aningen löjeväckande, men den som gillar konceptet kommer inte att bli besviken. För hela skivan är oklanderligt förpackad med en guldfärgad vinyl som grädde på moset. För mig är musiken mer intressant än förpackningen och jag är inte missnöjd. Utöver Torkel medverkar även medlemmar från bland annat Bisex-B, Bitch Boys och The Boys.