Recension: The Unseen Film skaver angenämt

Artist: Igor
Skiva: The Unseen Film
Utgivningsår: 2019
Genre: Sound Art, Experimental
Skivbolag: Erik Axl Sund Records

Först och främst, lägg ifrån dig din telefon, koppla in dina bästa hörlurar, mörklägg rummet och blunda. Det här blir nämligen nästan en timmes lång resa. Var resan startar och slutar bestämmer du själv. Det är själva grundtanken med skivan som är uppdelad i en A- och B-sida. Så här står det i pressbrevet:

”The Unseen Film is an audio cinema where you who listen are your own director and control the action and pictures as you wish. The music is based on field recordings from St. Petersburg, including in Orthodox churches and around the Nevsky Prospekt boulevard. The idea is to create one ”unseen” film by Andrei Tarkovsky; a continuation of Stalker, Solaris, Nostalgia and the Sacrifice that Tarkovsky did not do before his too early death”

Mikael Strömberg som ligger bakom IGOR har arbetat med musik och ljudkonst sedan 70-talet och är bland annat influerad av krautrock, ethno och tidig elektronisk musik. Det är också framträdande på den här skivan. The Unseen Film är både mörk och suggestiv och kanske blir jag lite förblindad av att jag vet att flera samplingar härstammar från Ryssland. För i mitt sinne hamnar jag i ett grått och skitigt ryskt miljonprogram.

Oavsett hur många gånger jag lyssnar på skivan blir jag överraskad av varje ljud och sampling och allting flyter samtidigt ihop så väl. När så trummorna och basen, den underbara basen kommer in efter 19 minuter blir intrycket ett annat. Och intryck får jag gott om då vissa partier är mer sparsmakade än andra, något som skapar en härlig dynamik.

Det är svårt att veta vem man kan rekommendera skivan till. Det gäller att ha tålamod och ta in allting. Det var därför jag uppmanade i början att lägga ifrån dig din telefon. Har man tålamodet är The Unseen Film en angenäm resa som ändå skaver skönt.

Liknande artiklar: