Niina Palm spelar med Jimmy Hillberg och Isabelle Ulfsdotter. Foto: Johan Johansson.

Recension: Niina Palm – Drömmar

Artist: Niina Palm
Skiva: Drömmar
Utgivningsår: 2020
Genre: Visa/folkmusik

Visa, folkmusik, progg, det är svårt att veta exakt var Niina Palm ska placeras. Om man nu måste placera alla artister i speciella fack? Niina visar återigen att hon skickligt kan hantera och binda samman flera genrer. Till skillnad mot förra skivan Motståndskraft är Drömmar mer avskalad med få pålägg, det är mer eller mindre Niina och en gitarr men fortfarande lika kraftfullt.

Drömmar innehåller sex låtar och jag tycker att det finns en röd tråd som handlar om att ta tillbaka makten över kultur, demokrati och framför allt sitt eget liv. Jag skulle vilja säga att Niina skriver spännande och moderna proggtexter och att hon verkligen brinner för det hon skriver om.

“We choose history (and folk songs)” sticker ut på flera sätt. För det första skiljer den sig rätt mycket från de andra låtarna rent musikaliskt då den är uppbyggd som en traditionell irländsk folksång. För det andra är det skivans enda låt med engelsk text, en text som har ett HBTQ-tema, något som saknas i de gamla folksångerna. Det var ett hål som Niina ville fylla.

Jag som är svag för folkvisor i moll tycker verkligen om “Den sista välfärdarbetaren”. Att låten avslutas med ett durackord må vara en liten men ack så snygg detalj. Det är även en låt som visar på vilken duktig sångerska Niina är, hon behärskar inte bara olika genrer utan även olika sångtekniker. Det är som att texterna berättar för henne hur hon ska sjunga för att verkligen lyfta fram budskapet.

Drömmar finns både på Bandcamp och på Spotify. Missa inte heller min intervju med Niina som handlar om hennes förra projekt Motståndskraft.