Niina Palm vill skapa motståndskraft

I projektet Motståndskraft har Niina Palm genom en podcast och en skiva tagit upp olika problem som finns inom musik och kulturbranschen och vad man kan göra för att förändra och påverka kulturpolitiken.

Niina fick tidigt ett intresse för musik tack vare hennes pappa och två farbröder som var musiker. När hon sedan fick en synt blev det startskottet för att själv börja spela. Efter några år var det dags att ta ännu ett steg då hon kom in på singer/songwriter-linjen på Bollnäs Folkhögskola.

På skolan fanns även en folkmusiklinje och Niina kunde genom att spela tillsammans med de som gick den linjen forma sitt eget sound. Hennes kärlek till folkmusiken var stor redan innan men kom att betyda ännu mer när hon fick utforska musiken själv.

Tidigare i år släppte du skivan Motståndskraft som är en fortsättning på podcasten med samma namn. Du nämner ofta mångfald, jämlikhet och schysta villkor inom musikbranschen, hur står det till med det idag?

– Det sägs att branschen har demokratiserats eftersom skivbolagen tappat makt men jag upplever snarare att makten har förflyttats till andra aktörer som kan hjälpa artister att nå ut. Den kommersiella musiken blir väldigt dominerande samtidigt som det skärs ner på alternativ musik. Vi kan inte heller prata om gamla tider, vi måste fundera på hur vi kan demokratisera musikbranschen utifrån hur den ser ut idag.

Vad var startskottet för Motståndskraft?

– Det föddes ur en frustration om att det är svårt att bli hörd och att få en chans. Jag skrev en låt om det som i sin tur fick mig att tänka vidare. Efter en tids funderande beslutade jag mig för att göra en podcast. Fokus låg på att få lyssnaren att fundera på hur man kan förändra och påverka sin situation samt att skapa mångfald, jämlikhet och schysta villkor inom branschen.

Du nämner att kvalitet ska gå före tidigare framgångar och vilka kontakter man har. Själv kan jag känna att det kanske inte alltid är den som är bäst som tilltalar mig mest. Hur definierar du kvalitet?

– Det finns olika sorters kvalitet men det jag har tänkt på är talang och färdighet både när det gäller det musikaliska och det sceniska samt att ha ett eget unikt uttryck. Jag håller med om att det inte alltid är den som är bäst som berör mig mest, det krävs ofta något mer. Samtidigt ska det inte hindra dem från att kunna försörja sig som musiker.

Tror du att det är möjligt att alla som vill faktiskt kan leva på att spela musik?

– Utbudet är nog större än efterfrågan. Alla kan inte bli kända och alla vill inte det heller men det som känns viktigt är att vi återskapar ett mellanled. Nu spelar man antingen gratis på en klubb eller på stora arenor. Det behövs verkligen något däremellan, det är något jag tycker har fallerat på senare tid. Det är även viktigt att behålla de alternativa musikscenerna runt omkring i landet.

Du propagerar även för kulturaktivism i olika former du kan väl berätta om din aktion i samband med att skivan släpptes?  

– Istället för en releasekonsert ställde jag mig utanför kulturhuset i Göteborg med en högtalare där jag spelade upp skivan. Där delade jag ut flygblad till de som var på väg till mötet i kommunfullmäktige. Det innehöll information om Motståndskraft och kulturpolitikens betydelse för de frågor jag tagit upp i podcasten.

Vad vill du uppmana andra kulturarbetare att göra?

– Jag tror att fler behöver förstå att man faktiskt kan göra något själv. Man kan engagera sig politiskt, gå med i kulturföreningar, sen finns det stora möjligheter att nå ut via sociala medier. Jag tror att frågorna ligger i tiden då många har tröttnat på kommersialiseringen inom musikbranschen.

Arrangörerna sitter på mycket makt idag och kan lätt välja bort någon som vill ha skäligt betalt för att istället boka någon billigare. Hur ser du på det?

– Alla borde gå med i Musikerförbundet, då kan vi ställa större krav. Ju fler som organiserar sig desto svårare blir det för arrangörerna att inte ge betalt. Sen kanske de ändå inte har budgeten men då pressar vi kulturpolitiken underifrån, det går att åstadkomma mycket på det sättet.

Hur kommer du att jobba vidare med det här?

– Det kommer ett bonusavsnitt av podcasten som handlar om de bakom scenen där jag intervjuar låtskrivare och producenter. Jag ville fördjupa mig i vad de har för möjligheter att komma fram och hur svårt de har att slå sig fram genom streamingtjänster. Det blir slutet för Motståndskraft men jag kommer förmodligen återkomma till det här i andra projekt. Jag har redan planer för kommande projekt men de får vara hemliga tills vidare.

Lyssna på Motståndskraft – SkivanPodcast

Foton: Anders Nordquist

Liknande artiklar: