Recension: Christy Moore – magiska folksånger

Den 22 november släpptes Magic Nights vilket är ett nytt livealbum med den irländska folksångaren Christy Moore. I Sverige är han okänd för den breda massan men på Irland är han omåttligt populär.

Om man ska jämföra Christy Moore med en svensk artist blir det utan tvekan Mikael Wihe. De är båda fantastiska låtskrivare som tillhör samma generation och står på samma kant politiskt. Tillsammans skulle de kunna sjunga om folket i Chile eller om de som stod upp mot fascisterna i det Spanska inbördeskriget på 30-talet.

Det har gått 50 år sedan Christy Moore släppte sitt första album (Paddy on the road) och Magic Nights är hans 28e i ordningen. Han har även kombinerat sin solokarriär med att ingå i band som Planxty och Moving Hearts. Som många andra folksångare har materialet varit både egenskrivet och hämtat från andra artister. I Christys fall har han lånat låtar från bland annat Woody Guthrie, Bobby Sands, Ewan MacColl och Shane MacGowan. Utöver det spelar han ofta flera traditionella irländska ballader.

Christy Moore är en stor del av den irländska vistraditionen där humor blandas med brutalt allvar men även en stor kärlek till det irländska folket. Den här dubbel-LPn är inspelad vid flera olika tillfällen i bland annat Derry, Belfast, Dublin och Liverpool. Från dessa konserter har de bästa versionerna valts ut och till slut landade det i 26 låtar med material från hela karriären.

Christy Moore har en röst som är både len och fylld av känslor. Han menar sannerligen varje ord han sjunger. Skivans speltid är drygt 100 minuter och gåshuden är återkommande. Det är otroligt mäktigt när publiken sjunger med i “Sail On Jimmy” och “Spancil hill”, just kontakten med publiken är en stor del av Christys konserter, man får gärna sjunga med.

Bland höjdpunkterna på skivan finns A Pair Of Brown Eyes, Back Home In Derry, Motherland och Only Our Rivers Run Free. Även om Christys studioalbum är bra lyfter han verkligen på liveskivorna. Det är väl helt enkelt så att musik ska vara levande. Tillsammans med de fantastiska kompmusikerna blir det ren magi.

Mikael Ström