Recension: Världen Brinner – Vi äger natten

Artist: Världen Brinner
Skiva: Vi äger natten (LP)
Utgivningsår: 2020
Genre: Punkrock
Skivbolag: ViciSolum Productions

Ett av eFOLKETS favoritband Världen Brinner är aktuella med sitt andra album Vi äger natten. Det har gått nästan precis två år sedan debutalbumet Slöseri av tid släpptes, ett album som placerade sig i topp när jag listade 2018 års bästa skivor. Det finns med andra ord en del att leva upp till. Jag var dock aldrig orolig, Vi äger natten är ett fenomenalt album från början till slut.

Världen Brinner är ett band som alltid känns 100 procent ärliga både med musiken och i allt de gör. När deras releasefest blev inställd riggade de upp och sände live på Facebook istället. De fick in en hel del pengar genom frivilliga donationer, dessa pengar gick oavkortat till hjälporganisationen Giving People som kunde förmedla pengarna till fattiga barnfamiljer. Det är så vackert.

Vi äger natten har en speltid på drygt 28 minuter och jag skulle verkligen behöva svära för att förklara hur bra skivan är. Deras poprockiga punk är så energifylld och texterna träffar som vanligt mitt i prick oavsett vilka ämnen som behandlas. Här blandas bland annat antifascism och feminism med mer personliga historier.

Hur står sig Vi äger natten mot debutalbumet från 2018? Det som skiljer är favoritlåten Känslor jag spar, jag har inte hittat någon sådan låt på det nya albumet än. Men å andra sidan är Känslor jag spar en av de bästa svenska punklåtarna någonsin i mitt tycke. Världen Brinner radar ändå upp fullpoängare på den här skivan. Skrik bort all ångest, Jag känner mig så jävla svag och Vi äger natten är några av de låtar som redan är odödliga.