Recension: Vacum – Rädd för tystnaden fyller 40 år

Band: Vacum
Skiva: Rädd för tystnaden / Korståg 2xLP
Utgivningsår: 2020
Genre: Punk

Det var 40 år sedan Sundsvallsbandet Vacum släppte sitt debutalbum Rädd för tystnaden. Det firar de genom att släppa en dubbel-LP på det lokala och klassiska skivbolaget Massproduktion. Den första skivan är en remastrad version av debutalbumet som även innehåller en del ny artwork. Korståg å andra sidan innehåller nyinspelningar från bandets senare period. Där har de även skapat utrymme för ett par gästartister.

Punken hade några år på nacken när Rädd för tystnaden spelades in. Vid den tiden hade det kommit in en del nya influenser i den kaxiga rockmusiken. Här finns nämligen tydliga spår av både postpunk och new wave. Dock inte lika mycket new wave som de senare skulle komma att spela. Men trots att Vacum tagit ett steg bort från den allra mest primitiva punken finns det ändå gott om energi och attityd.

Jag måste erkänna att jag kan ha svårt för svensk postpunk och new wave men Vacum har någonting som gör att de fortfarande är intressanta. Förmodligen beror det på att de står kvar med minst ett ben i punkrocken med distade gitarrer och flera ösiga låtar som till exempel Legalisera Döden, Skriket och Är ungdomar människor?

Att jag även gillar de lite slöare låtarna är ett gott betyg. En av dessa låtar är Avbild som tillhör toppskiktet på skivan. Det slår mig hur mycket det låter som Rasta Hunden, framför allt trummorna. Det kanske inte är så konstigt eftersom de båda Sundsvallsbanden har spelat in i samma studio. Jag älskar verkligen Rasta Hunden och att få höra ett till band med liknande ljudbild gör mig överlycklig.

De nyinspelade låtarna på Korståg är tamejtusan en kulturgärning. Flera av låtarna kommer från bandets senare period då musiken förvandlats till renodlad new wave med mycket syntar och 80-talsproduktion. För mig är den stilen nästan olyssningsbar. Men dessa låtar har gjorts om till hur Vacum lät från början. Det tackar jag verkligen för.

Jag citerar Vacum angående de nyinspelade låtarna:

Det känns lite som om vi på något vis knutit ihop vårt första och vårt sista album. Den energi som fanns där de där tre varma sommarveckorna 1980 lyckades vi också hitta de där två dagarna i Nevo Studios. Vi hoppas att det hörs”

Nog hörs det och det är dessutom roligt att de nya stjärnorna i Hårdgnissel har bjudits in som gäster, likaså Nina från Stockholmsbandet Smierc. Vacum känns verkligen kompromisslösa och det här är ett dubbelalbum som är en rent tidsdokument över tidig svensk punk med de nyinspelade låtarna som en twist. Skivan är pressad i 210 ex. så vänta inte för länge med att skaffa den.