Recension: Avantgardet briljerar igen

Band: Avantgardet
Skiva: Mellan miljonprogram och Thailand
Utgivningsår: 2019
Genre: Pop

Längtan efter Avantgardets nya album har varit nästan olidlig. För mig är de ett band som bara växer och växer. Jag visste att jag inte kunde förvänta mig några hitlåtar direkt men var samtidigt aldrig orolig. För ju mer jag bekantade mig med skivan desto mer utvecklade den sig till en orgie i hitlåtar och håller precis samma höga klass som deras tidigare material.

Den här gången tror jag att fler kan känna igen sig i texterna, socialrealismen är givetvis kvar men den har möjligen rört sig bort en del från Rasmus liv på ett personligt plan till hans uppfattning om vad det har blivit av Sverige och de delar av landet som hamnat i marginalen. Det förklaras så väl i textraderna i Nybro Torg:

/ Tre avvecklade bankkontor men två nyöppnade apotek / Tågstationen är den enda här som är ny, så folk ska kunna ta sig härifrån /

Vi må ha kommit bort en aning från det vi en gång i tiden kallade DDR-Sverige, iallafall på vissa sätt. Däremot tror jag aldrig att vi har varit så övervakade som vi är idag. Samhället har förändrats sedan den gamla gråa tiden, till det bättre på vissa punkter men samtidigt monteras skyddsnätet ner i stadig takt, klasskillnaderna och utanförskapet ökar och trots att det riktigt gråa har färglagts en aning (inte för alla) är frågan om hur vi egentligen mår väldigt relevant.

Allvar, allsång och dans ryms under ett och samma paraply. De låtar som gör allra störst intryck på mig utöver Nybro Torg är “Falla tillbaka”, “Bengalerna” och “Bara dom vilsna”. Men i stort sett har Avantgardet åter lyckats att skapa ett komplett album. Det är så skickligt att bemästra albumkonceptet där varje låt har något att säga där inte utfyllnad finns på kartan.

Ser man till produktionen ligger “Mellan miljonprogram och Thailand” närmre deras två första album och jag gillar ju det där lite skitigare soundet. De 10 låtarna har en speltid på 43 minuter och alla dessa lager gör att repeatknappen kan vara intryckt ett bra tag. Det går liksom inte att tröttna.