Recension: Hjalmar B Allstars med Lee ”Scratch” Perry

Göteborgsbandet Hjalmar B Allstars dök upp som en frisk fläkt förra året med sin EP ”Hisingen Reggae” som doftade en hel del Gregory Isaacs. Nu är de tillbaka med en singel och jag vet inte hur turerna har gått eller om det bara är så att Hjalmar B Allstars spelar toppklassig reggae, för till den här låten har de fått med den nyligen bortgångna reggaeikonen Lee ”Scratch” Perry. Samarbetet med Hjalmar B Allstars blev faktiskt det sista Perry gjorde.

Låten Slint Eastwood är hämtad från Hjalmar B Allstars kommande 10” vinyl Gin & Is som släpps på AMTY Records till vintern. Personligen gillar jag den här låten mer än låtarna på Hisingen Reggae, här har de letat sig bort från det snälla Gregory Isaacs-soundet och placerat sig lite snyggt på Laurel Aitkens hatthylla. Det här är utan tvekan en låt som skulle kunna ingå i en Skinhead Reggae/Boss Reggae-box från Trojan Records.

Just den här sortens tidiga reggae där musiken drivs på starkt av orgeln tillhör min favoritstil när det gäller baktakt. Symarips klassiska album ”Skinhead Moonstomp” är ju till exempel helt odödligt. Det ska bli riktigt intressant att höra hela skivan med Hjalmar B Allstars när den släpps. Efter att ha spisat Slint Eastwood är man otroligt peppad på resten, de har dock lagt ribban högt med den här låten.

Från början var det tänkt att vinylen skulle släppas i våras men på grund av förseningar i vinylindustrin släpps den nu alltså till vintern. Både Hjalmar B Allstars och skivbolaget kände dock i och med Perrys bortgång att de inte ville hålla på den här låten. Det är tungt att Hjalmar B Allstars fick med honom och förhoppningsvis kan det ge bandet den uppmärksamhet de förtjänar. Hans sång är för övrigt inspelad i Perrys studio i Schweiz och den gör mycket för låten och den autentiska känslan.