Recension: Prima dubmusik från Skärblacka

Papa Dee – Sir Pinkerton Investigates
Another Murder In Red Hut Studio: In Dub

Utgivningsår: 2021

För att på enklast möjliga sätt förklara vad dub är kan man säga att det är instrumentala remixar av redan existerande reggaelåtar. Ofta placerades dublåten på B-sidorna med originalet på A-sidan. Den nyligen bortgångna musikproducenten Lee Perry kan väl anses vara lite av en anfader till musiken som tog form strax före 1970. Genom att experimentera med musikspåren och mixningen kan man säga att producenten omformade låtar till sina egna.

Jag gillar verkligen dub men samtidigt måste jag säga att min kunskap är begränsad så det är svårt för mig att verkligen gå in på djupet. Den här skivan med det oändligt långa namnet Sir Pinkerton Investigates Another Murder In Red Hut Studio: In Dub är alltså dubversionerna av albumet The Red Hut Sessions som Papa Dee släppte 2020 genom svenska Red Hut Recording Studio och det var i samma studio som det här albumet skapades.

I mina öron är det här en perfekt produktion, jag gillar dub som har reggaekänslan tätt intill sig där reverb och ekon kombineras perfekt med den tunga basen. Det får liksom inte bli för experimentellt och det blir det inte på den här skivan. Det är därför den faller mig så i smaken. Redan nämnda Lee Perry gör det så klart bra om inte bäst och jag är ju förvisso lekman men tycker faktiskt att Sir Pinkerton följer Perrys snyggt upptrampade spår ganska väl.

Efter en snabb genomlyssning av originalalbumet tycker jag faktiskt att flera av dublåtarna är något mer intressanta än originalen. Det skriker i alla fall kvalitet om den här produktionen som dessutom är riktigt snygg med färgad vinyl i 250 handnumrerade ex.