Recension: Den tredje punkarn av Arne Wickander

Arne Wickander växte upp i Bollmora någon mil sydost om Stockholm. Han var en av de första punkarna där. Den här boken handlar om Arne, hans polare och när punken kom till Bollmora i slutet av 70-talet. Det finns så klart många punkreferenser i boken men det är inget måste att vara insatt. Här får vi nämligen även en skildring av det ganska gråa och trötta svenska samhället där tanterna hade papiljotter i håret och gubbarna bar hatt.

Boken är skriven i talspråk och följer inte några skrivregler. Det är meningen att det ska vara en parallell till punken som inte heller bygger på regler. Där har Arne verkligen lyckats och språket flyter på bra. Det känns verkligen som att man är med där och då.

Det går att jämföra Den tredje punkarn med Stefan Jarls Dom kallar oss mods. Precis som Kenta och Stoffe lever Arne och hans vänner för dagen utan att ägna många tankar åt framtiden. Skolan är knappast i fokus och det nyttjas kanske allt för ofta diverse rusmedel. Samtidigt finns det en härlig naivitet hos kamraterna. Den där ungdomliga och rebelliska naiviteten som en stark motpol till Svenssonlivet.

De 22 kapitlen berör deras livsstil med skivor, konserter, spela i band och festande men framförallt deras galna upptåg. Vässade eller inte lockar det ofta till skratt. Ibland sätts dock skrattet i halsen för det finns en viss svärta i historierna också. Utan att veta allt för mycket om grabbarnas hemförhållanden känns det som att vissa av dem kan ha växt upp i ganska dysfunktionella familjer.

Det här var en tid då punken ansågs som farlig. Därför tror jag att boken även kan intressera senare generationer av punkare. Det blir lite som att söka sina rötter. Sen är den väldigt lokalförankrad till Bollmora vilket jag tycker om. Jag håller med om vad Arne skriver i boken, det borde skrivas fler böcker om punken på lokal nivå.

Det här är en fullträff om en ungdomskultur i sin linda. 160 sidor där vi lär känna Bollmorapunkarna och får en inblick i ett av Sveriges alla sömniga områden där ett kompisgäng försöker hitta sin mening med livet genom punken.

Beställ boken här från den 15 oktober