BOK: Militärbasen i Minnared - Sven Anders Svensson. Foto: Peter Widén.

Bokrecension: Militärbasen i Minnared av Sven-Anders Svensson

“Få romaner har väl lyckats med att så ‘ligga rätt i tiden’ som Sven-Anders Svenssons Militärbasen i Minnared”

Boken utkom 2020 två år före Sveriges NATO-ansökan. Men den handlar om det som sker just nu. Sven-Anders Svensson kunde inte veta att Sverige skulle komma att 2022 ansöka om medlemskap i krigsalliansen och att vi nu kan stå inför upprättandet av NATO-baser och kärnvapennärvaro. Sveriges ÖB har fått klartecken från Tidölaget/regeringen att inga undantag ska krävas för Sverige i förhandlingarna med USA/NATO.

Men boken kom som sagt ut 2020, innan det vi nu upplever ännu hade hänt, och Svensson tecknar ett scenario där den svenska regeringen utifrån värdlandsavtal och andra samarbetsöverenskommelser med NATO, har beslutat att komma överens med NATO om upprättandet av militärbaser. Detta mot bakgrund av ett snabbt uppkommet spänt läge mellan Ryssland och västmakterna.

Bokens handling utspelar sej i ett fiktivt litet samhälle i Västsverige, inte långt från Göteborg. I det lilla Minnared och i den lika fiktiva närmaste tätorten Ginsthult. Där i Minnared har regeringen, US-amerikanerna och NATO beslutat att upprätta en militärbas i skogen. Boken har ingen individuell huvudperson. Det är ett antal boende som tillsammans utgör en grupp vi får följa. Jag slås av att tänka på Ken Loachs sätt att bygga upp sina filmer. “Vardagliga” människor som dras in i ett skeende där de får ta ställning till stora frågor. Personer som konfronterar varandra, dras in i samarbete och som utvecklar sin förståelse för de samhällsproblem de ställs inför.

Så är det också i Sven-Anders Svenssons Militärbasen i Minnared. Och det är inga schabloner som tecknas. Bokens personer har olika åsikter. En del av dem är från början kritiska mot basen, några av mer principiella skäl, andra har från början sin skepticism baserad på de konkreta problem som basen orsakar. Det finns också de Minnared och Ginsthultsbor som försvarar basen och USA/NATO:s närvaro utifrån det ryska hotet. Vi får också klart för oss att acceptansen av NATO:s närvaro är en majoritetsåsikt i landet i stort. Jag ska självklart inte berätta hela handlingen här. Romanen är faktiskt en spänningsroman.

Men romanens personer är som sagt inga stela schabloner. De har inte bara olika åsikter. De brottas med problematiken och förändras utifrån nya erfarenheter och diskussionerna med varandra. Inte ens basens US-amerikanske svenskättade chef är någon stel, endimensionell schablon. Även han tvingas att diskutera med sej själv. Och det handlar ju inte om några småfrågor. Det är den kanske tyngsta existentiella frågan man kan tänka sej; möjligheten av ett kärnvapenkrig och de framtida villkoren för mänskligheten överhuvud taget.

Minnareds-bornas ifrågasättande av basen börjar med en protest mot bygget. Basen är placerad djupt inne i ett skogsområde ägt av änkan Gerd Johansson. Material, entreprenadmaskiner och vapen måste transporteras på Gerd Johanssons privata väg som dessutom skär rakt genom hennes gård. För många Minnaredsbor som stöttar henne i hennes protester rör det sej från början inte om ett förkastande av NATO:s närvaro utan om att Gerd måste kompenseras. Även Gerd nöjer sej till att början med kompensation men hon har, visar det sej, redan en ovilja mot NATO:s närvaro. Så uppstår en aktivistorganisering, där olika deltagare har olika syn på hur kampen kan föras. Men nu ska vi inte “spoila” mer, min förhoppning är att läsarna av dessa rader själva ska få uppleva spänningen och frågeställningarna.

Det är alltså en spänningsroman där huvudpersonerna inte är, som det brukar vara, poliser. Här finns förvisso en pensionerad polis men också en lantbrukaränka, en präst, en journalist, en kommunalfullmäktigeordförande, ett par äventyrslystna tonårspojkar. Med flera. Och vi ska inte glömma basens chef, Jacob Anderson, som lämnat sin familj i Chicago för sitt uppdrag i Minnared.

Det står väl vid det här laget klart att undertecknad med stor behållning sträckläste Militärbasen i Minnared och gärna ser att så många som möjligt tar chansen. Det är en bra spänningsroman, med ett levande persongalleri. Men det är också ett inlägg i den samhällsdebatt som nu måste föras. Sven-Anders Svensson kunde ju inte veta hur oerhört aktuell den skulle bli när han skrev den två år före Sveriges NATO-ansökan.

Peter Widén

Boken kan beställas från:

Sven-Anders Svensson har tidigare utkommit med böckerna Ministerns meny utgiven 2013, Huset vid sjön, E-bok 2017 och Miraklet i Minnared 2016.