Kajsa Ekis Ekman: Svenska medier ger Trumps bild av Venezuela

Den 24 februari rapporterade så gott som alla svenska medier samma sak: Venezuelas regering hade bränt upp lastbilarna med mat och mediciner som USA försökt skicka in i landet. DN:s Henrik Brandao Jönsson beskrev hur han såg ”bilderna som visar hur regimstyrkorna sätter fyr på hjälpsändningarna.”

Aftonbladets Jenny Rydberg skrev “Den venezuelanska militären sköt tårgas mot de volontärer som följde med lastbilarna, något som ledde till att en av lastbilarna började brinna” samt citerade oppositionen som uppgivit att “modiga volontärer” agerar för att skydda förnödenheterna. Likadant lät det hos SVT och TT.

Det var bara en sak: Inget av detta var sant. New York Times avslöjade nyligen att det var oppositionen som tände eld på lastbilarna. Tidningen har fått tillgång till filmer som visar hur oppositionen sätter eld på lastbilarna genom att slänga molotovcocktails på dem. Vidare skriver New York Times att lastbilarna inte innehållit några mediciner utan tvål och gasbindor.

Det fanns alltså inga bilder som visade hur “regimstyrkorna sätter fyr på hjälpsändningarna.” Så var fick DN:s Brandao Jönsson det ifrån? Hittade han på? Och varför har inga svenska medier publicerat en rättelse?

Materialet som New York Times publicerar är dock inte nytt, som tidningen påstår. Det visades på Telesur och andra latinamerikanska kanaler samma dag. Vad som är nytt med publiceringen är att den visar att amerikanska medier tycks vara mer självständiga gentemot Trumps Latinamerikapolitik än svenska.

Kajsa Ekis Ekman

Artikel har tidigare (18/3) publicerats i tidningen Internationalen.

Liknande artiklar: