Avantgardet live på Royal i Eskilstuna.

Recension: Avantgardet – Smile And Wave

Band: Avantgardet
Skiva: Smile And Wave LP
Utgivningsår: 2020
Genre: Indiepop

Det sägs att årets julklapp 2020 var ett stormkök, men då hade de tydligen missat Avantgardets femte album Smile And Wave som släpptes dagarna innan julafton. Nybrobandet sitter ohotade kvar på den svenska indiepoptronen. Det här är kärlek och magi i en underbar symbios.

Visst kan det vara så att jag är något partisk, låten Micke och Maria ligger mig så klart varmt om hjärtat. Att få en låt av ett stort favoritband är så klart väldigt mäktigt. Att den dessutom skildras på ett så vackert sätt gör det ännu finare. Och trots att den har en direkt mottagare har den tagits emot mycket väl bland både lyssnare och recensenter.

Avantgardet har som alltid ett väldigt kompatibelt sound för sommarens parkhäng och kanske ännu mer den här gången, det finns liksom lite mer upprymdhet i texterna på den här skivan än tidigare. Men tro inte att de har lämnat allvaret bakom sig. Det är bara kanaliserat på ett annat sätt och jag tror att det är bra. Hur som helst är det alltid en fröjd att läsa Rasmus poetiska texter.

Jag håller nog titelspåret Smile And Wave samt Micke och Maria som skivans bästa låtar men det här är ett album där exakt varje takt i varje låt fyller en funktion. När nålen träffar vinylen ska man lyssna aktivt från första till sista låten. Om du sedan vill diska eller dansa samtidigt, gör det, det här är 11 låtar som kommer att föra dig framåt med vad du än gör. Själv föredrar jag att bara sätta mig ner och reflektera över både texter och melodier.

2020 blev tufft år för musiklivet. Många band har gjort livesända spelningar på nätet men inte Avantgardet, något jag kan förstå. De är nämligen ett band som måste upplevas på plats då den speciella kontakt som finns mellan band och fans är svår att hitta någon annanstans. Jag har en känsla av att när allting återgår till det normala kommer vi att få se spelningar med Avantgardet som det kommer att pratas om långt in i framtiden. Bengalerna har lång brinntid!