Bokrecension – Waiting For Another War

Waiting For Another War – A History of The Sisters Of Mercy – Volyme 1 – 1980-1985.

Av Trevor Ristow publicerad 2019 av GKW Inc. Press 270 sidor 50 illustrationer.

Boken täcker The Sisters of Mercys historia från bandets grundande 1980 till deras stora genombrott 1985.

Författaren tillbringade ett årtionde med att till och från skriva på boken, som källmaterial använde han sig av tusentals artiklar, intervjuer samt recensioner.

The Sisters of Mercy växte från ett kämpande studentföreningsband till rockgudar under sin sista konsert på Royal Albert Hall i London 18/6 1985 som på den här tiden rymde 8000 personer, den fylldes till 80%. Gitarristen och medgrundaren Gary Marx hade då redan fått sparken efter ett telefonsamtal från Wayne Hussey, men han skulle uppträda med The Sisters en sista gång. Han dök dock aldrig upp eftersom han kände på sig att bandet skulle komma att upplösas efter konserten. Det var hans 26:e födelsedag som han tillbringade ensam på den lokala puben. Sångaren Andrew Eldritch uppträdde med brutna revben efter en konfrontation med en svartsjuk kille. Efter denna händelse började han med att ha ett järnrör i ärmen när han befann sig i sin dåvarande hemstad Leeds. Han bär fortfarande ärr i ansiktet efter en liknande incident där han blev slagen med en ölflaska. Han flyttade sen till Hamburg som han fann att vara ett tryggare ställe att vistas på och där han kunde vara anonym. Wayne var kraftigt bakfull. Konserten finns på filmen Wake som släpptes 1987. När Eldritch går av säger han goodbye istället för det vanliga goodnight och därmed är denna banduppsättning över.

1985 släpptes också den första och enda LP-skivan med banduppsättningen Eldritch, Hussey, Adams och Marx First and Last and Always, enligt min mening den bästa The Sisters of Mercy skivan. Eldritch återigen komplexa texter handlar denna gång mest om hans personliga relationer till kvinnorna i hans liv samt den konfliktfyllda relationen till resten av bandet. Under inspelningen av skivan kollapsade Andrew i studion efter en diet bestående mestadels av Ale och amfetamin.

Hussey åkte till Hamburg för att försöka reparera förhållandet till Eldritch och skriva musik till en ny skiva tillsammans. Andrew godkänner inget av det nya material som Hussey har skrivit och Adams lämnar bandet i frustration.

The Sisters tidiga historia var full av friktion mellan bandmedlemmarna, mycket beroende av Andrews stora kontrollbehov av bandets kreativitet.

Slutligen var det detta som ledde till bandet upplösning. Andrew Eldritch har sedan dess fortsatt med olika uppsättningar av bandet. Medan de två avhoppade medlemmarna Craig Adams (bas) och Wayne Hussey (gitarr, sång) bildade The Mission.

Andrew tog kontakt med sin vän sen USA tiden Patricia Morrison och tillsammans gjorde de skivan Floodland 1987 som The Sisters of Mercy. Under inspelningen av videon till låten Dominion i ruinstaden Petra i Jordanien säger sig Andrew ha blivit erbjuden kameler i utbyte mot Patricia och att dessa troligen skulle ha spelat bas bättre än hon. Detta bör ha inneburit slutet på den vänskapen.

Mycket av The Sisters Of Mercys historia utspelar sig i 1980-talets Leeds dit författaren tar med oss på en intressant och humoristisk nostalgitripp.

Under dessa tidiga år i bandets historia föraktade grundaren och sångaren Andrew Eldritch (född Andrew William Harvey Taylor 15 maj 1959 i Ely, Cambridgeshire) ordet goth och menade på att bandet hade mer gemensamt med t.ex. hans stora idoler Motörhead än samtida gotiska band som Bauhaus. Vilket är ironiskt eftersom bandet idag anses vara ett av de största av 80-talets gothband. Även The Sisters of Mercys USAvistelse och väg till framgång där får stor plats i boken. Boken innehåller mycket tidigare outgivet bildmaterial för att visualisera allt detta.

I boken beskrivs Andrew Eldritch som en väldigt intelligent person som skriver mångbottnade och politiska sångtexter.

Andrew hade även hand om den visuella delen i bandets framtoning, det var han som designade skivomslagen och bandets logotyp “stjärnan och huvudet”.

Om författaren, New Yorkbon Trevor Ristow är en film och TV producent, redaktör, illustratör och målare. Han blev intresserad av bandet efter att ha sett dessa på en konsert på Kabuki i San Francisco 1985.

Trevor stora passioner är 1800-talets militarism och The Sisters of Mercy.

Den första signerade pappersupplagan av boken trycktes i enbart 200 exemplar varav de flesta gick till England och kontinenten.

Jag ser fram emot den fortsättning på boken som Trevor säger sig hålla på att skriva, den kommer dock inte att heta Waiting For Another War – Volyme 2.

Andra aktuella böcker med anknytning till ämnet The Sisters of Mercy och The Mission som jag ser fram emot att läsa är Wayne Husseys fortsättning på självbiografin Salad Daze, Heady Daze: The Mission Years, 1985–1990. Och medgrundaren till The Sisters of Mercys Gary Marx (född Mark Frederick Pearman) bok Paint My Name in Black and Gold – The Rise of the Sisters of Mercy.

Arto Virta