Recension: Nytt album med Charta 77

Band: Charta 77
Skiva: Skuld (12”)
Genre: Punk
Utgivningsår: 2020
Skivbolag: Birdnest Records

I slutet av januari kom då det 16:e studioalbumet med Charta 77. Eftersom Skuld är det första i en trilogi har vi alltså två till att vänta. Vem vet, kanske är trilogin i mål när bandet fyller 40 år 2023. För så länge har de varit aktiva. För varje ny generation punkare har alltså Charta 77 funnits med i bilden. För mig var det främst den första delen av 90-talet. Sen måste jag ärligt talat säga att jag inte har lyssnat särskilt mycket på de skivor som kom efter 1995. Men de gamla klassikerna har alltid funnits med på blandband, brända CDr och Spotifylistor.

Charta 77 var förresten ett av de första punkband jag såg live. De spelade på Mera Hitlåtar i Handen 1992, en tredagarsfestival på Gamla Folkets Hus. De avslutade den första kvällen och jag var smått lyrisk. Men då var då och nu är nu. Mycket vatten har runnit under broarna och idag är det bara Per Granberg som är kvar i bandet från den tiden och med det har även soundet ändrats lite.

Den röda tråden finns ändå kvar även om musiken är något snällare idag. Skuld är en kanonskiva och den peppar mig att faktiskt ge de föregående skivorna en chans. “Lägga puzzel med en hammare” är så stark att den skulle kunna ha varit med på favoritskivan The Beauty Is In The Beholders Eyes från 1991. Charta 77 är verkligen pricksäkra när det gäller både melodier och texter, de sätter sig väldigt snabbt. En annan favoritlåt på skivan är “Slåss som en tjej” som ligger väldigt rätt i tiden.

Musikaliskt är Skuld en ganska snäll, välproducerad och melodiös punkrockskiva utan att för den delen vara trallpunk. Det är Charta 77 helt enkelt. Och jag tror att en bredare massa faktiskt kan ta den här skivan till sig. Jag hoppas till och med det eftersom texterna är vettigare än 99% av det som skvalas i radion. Det ska bli ytterst intressant att följa den här trilogin som öppnade otroligt intressant.