Recension: Deep Torkel And His Rock N Roll Stars

Artist: Deep Torkel And His Rock N Roll Stars
Skiva: Playing It Safe (LP)
Genre: Rock
Skivbolag: Erik Axl Sund

Jag har uppmärksammat Deep Torkel vid ett par tillfällen tidigare och har kanske varit mer fascinerad av själva paketet än vad jag blivit såld av själva innehållet. Med det här albumet fångas jag däremot även av musiken. Det kan tyckas lite märkligt eftersom jag föredragit de ösigare och stökigare låtarna på föregående skivor medan det här albumet är lugnare och mer stämningsfyllt.

När jag skriver om musik brukar jag försöka känna in vilket rum och sammanhang den skulle passa bäst i. Men det är luddigt här, jag slits mellan två världar där en är riktigt färgglad representerad av 13th Floor Elevators psykedeliska stil och en som är nattsvart som skulle kunna vara representerad av Sisters Of Mercy. Den verkliga sanningen är väl en värld där mittemellan.

Om någon ska göra en cover på Cortexlåten “Freaks” är det väl Deep Torkel. Han har ju trots allt spelat med Freddie Wadling och jag tycker faktiskt att han gör en bra version även om det säkert finns de som tycker annorlunda. Hans sång passar i alla fall väldigt bra, Torkel låter lite som en dyster Bobby ”Boris” Pickett, ni vet han som gjorde Monster Mash.

Det är lika bra att ta upp det där med paketet också. På omslaget ser vi en Deep Torkel posera bland annat i ett par lilaglittriga knähöga stövlar sittandes i en fåtölj med en drink i ena handen. Ja i det stora hela är det ett omslag som speglar musiken, själva skivan är pressad på lila vinyl.

Den musikaliska röda tråden är mer stabil på detta album, det spretar liksom inte åt alla håll men det finns ändå en komplexitet och på så sätt blir musiken väldigt dynamisk. Det är några låtar jag fastnar lite mer för, bland annat “Traveling Blind” och “You Don’t Remember Me”. Det blir intressant att se vad Torkel hittar på härnäst.

Sist men inte minst, vi ska inte glömma His Rock N Roll Stars som består av ett gäng otroligt kompetenta musiker med bland annat Sister Aron Aronsson från The Leather Nun, Stefan Björk från Wilmer X samt Martin Rössel från Dom Dummaste, den sistnämnde har skrivit bonuslåten som finns med på den medföljande CDn. I övrigt är det Torkel och Sister Aron som skrivit allt material förutom Wadlings Freaks.