Vid Fröslunda Centrum i Eskilstuna står en skulptur med titeln “Vem är din mamma?”. Den är ganska ny. Invigdes på Mors dag 2018. Den är gjord av brons. Konstnären heter Astrid Göransson.
Jag har sett den ett par gånger tidigare, det var i samband med att somalier som bor inom stadsdelen har en kulturfest varje år i samband med Somalias nationaldag 1 juli.
Somalias nationaldag firas till minne av att man 1960 blev självständig nation efter att tidigare ha levt under brittiskt och italienskt herravälde. Jag skrev om det här i eFOLKET 3 juli 2018 under rubriken “Somalisk kulturfest vid Fröslunda centrum”.
Skulpturen “Vem är din mamma?” anspelar på detta faktum att det nu bor många flyktingar i Fröslunda. Så här beskriver Eskilstuna kommun bakgrunden till konstverket:
“Eskilstuna kommun bjöd in konstnär Astrid Göransson att utforma ett förslag på offentligt konstverk i stadsdelen Fröslunda – ett konstverk som skulle utgå ifrån platsen och människorna som bor där.
Konstuppdraget påbörjades redan i december 2016. Astrid Göransson och hennes assistent David Skoog började då spendera mycket tid till att lära känna Fröslunda och människorna som bor och vistas där. Astrid Göransson valde att utgå från ett ämne som är välbekant för alla. Hon ställde, och ställer en fråga som alla kan svara på. Frågan är både enkel och komplex och föder intressanta och utmanande samtal. Genom alla dessa samtal och alla möten har hon lyckats väva in Fröslundabornas historia i verket.
Skulpturen är full av reliefer och små detaljer. Många av dessa består av mönster och olika textilier som skapats av kvinnor i Fröslunda, direkt på skulpturen. En skulptur som är en symbol för värme och ansvar. Ett manifest som är en bra grogrund för alla.
‘Våra mammor finns i berättelsen om oss själva. Vem är du? Vem är jag? Skulpturen är en bild av samtiden, en dokumentär skulptur, som berättar om alla som bor i Fröslunda nu’, säger Astrid Göransson”
Faktum är att jag den här gången gick länge runt skulpturen och noterade alla detaljer innan jag läst “bruksanvisningen”.
Där sitter mamman lutande med armbågarna mot en resväska. På axlarna håller hon ett sovande barn.
Man ser resväskan. En hoprullad filt. En fantasifågel – kanske Fågel Fenix som på nytt reser sig ur askan?
Nertill på skulpturen, lite i skymundan, ser man en spegel och ett par böcker. Kanske fotoalbumet man fick med sig vid flykten från Somalia?
Där finns en bänk prydd med blommor där man kan slå sig ner bredvid kvinnan och barnet.
Där finns många fotavtryck – avtryck av små barfotafötter.
Längst ner mot marken sticker det ut fötter. En del av barfota. Andra har sandaler eller skor.
Astrid Göransson är född 1956. Hon bor och arbetar i Maglaby i Skåne. Hon är en mångsidig konstnär som bland annat arbetar med måleri, teckning, skulptur, fotografi och video.
Sedan 2014 kan man se Astrid Göranssons skulptur “Här ligger jag och duger” på Nyedstorget i Molkolm, Värmland.
Titeln “Här ligger jag och duger” är väl “lånad” av poeten Bob Hansson – eller tvärtom.
Skulpturen “Här ligger jag och duger” föreställer “Fröken Onödig”, och är någon slags protest mot prestationssamhället där alla ska vara så effektiva och nödvändiga.
Eller “Det onödigas nödvändighet”, som Astrid Göransson själv uttrycker det.
PS. Kan lägga till att även den här skulpturen ”Vem är din mamma?” saknar informationsskylt som informerar om titel, konstnär, när det sattes upp, material och så vidare.
Samma sak påpekade jag när jag för några dagar sedan skrev om skulpturen “Yxmannen” av Eric Grate, där det också saknas informationsskylt.
Tyvärr ser det ut så vid många av de offentliga konstverken i Eskilstuna. Urblekta och oläsliga informationsskyltar – eller inga alls.
Rolf Waltersson