Hon som fångade blixten. Foto. Rolf Waltersson.

Offentlig konst i Eskilstuna – “Hon som fångade blixten”

Vid Kungsgatan 86 i Eskilstuna, framför kommunens kraftvärmeverk Eskilstuna Energi & Miljö, står konstverket “Hon som fångade blixten”.

Konstverket som är gjutet i brons, sattes upp 2001. Konstnär är Richard Brixell.

“Richard Brixel 1943-2019, föddes i Stockholm.

Han studerade juridik, filosofi och konstvetenskap vid Stockholms universitet och konst vid ABF:s konstskola och Idun Lovén målarskola 1963-1965.

Han var frielev för skulptören och professorn Bror Marklund på Kungliga konsthögskolan 1966 samt vid skulpturlinjen vid Konstfack i Stockholm 1967-1973.

Han har medverkat i ett stort antal separatutställningar i Sverige och övriga världen. Tillsammans med Göran Danielsson, Peter Ekström och Stig Olson bildade han konstnärsgruppen D4”

Källa: Wikipedia

Förutom “Hon som fångade blixten” av Richard Brixel, finns även i Eskilstuna skulpturen över tidningsmannen och antinazisten J.A Selander som jag nämner i mitt inlägg här i eFOLKET 1 september i år under rubriken “När det är vi som inte är blinda som inte ser problemen”.

När jag var en sväng till Arboga förra året fick jag syn på en skulptur som såg bekant ut i sin stil och utformning. Mycket riktigt, det var Richard Brixell som gjort “Den lyckliga Arbogafilosofen”.

Från 1980-talet och fram till sin död 2019 bodde Richard Brixel i Arboga. Vem vet, kanske “Den lyckliga filosofen från Arboga” är ett slags självporträtt?

Första gången jag stötte på ett konstverk av Richard Brixel var när jag för cirka 10 år sedan besökte konstutställningen “Konst på höjd” som finns på Kvarntorpshögen utanför Kumla.

Det är en obehaglig skulptur med den passande titeln “Makt”. Så här beskriver Richard Brixel själv sitt konstverk:

“Makt har en framtoning av utstuderad självgodhet, hänsynslöshet och egoism. Makt sitter, bekvämt bakåtlutad, med hundraprocentig kontroll över omgivningen och med utsikt över Världen. Makt. Könsorgan. Vassa armbågar. Rovfågelsklor. Gälar. Sporrar. Stövlar. Huvudet skyddas av hjälm och visir. Ansiktet är inte synligt – det finns inga ögon att möta. Knäppta händer. Maktblomma. Klocka. Makt”

Richard Brixel

Känslan av frihet och det svävande blev något av ett signum för Richard Brixell.

“Jag vill ta reda på vem vi är genom min konst, ge mod och styrka till mina medmänniskor”, berättade han själv om sin konst.

PS. Även det här konstverket saknar informationsskylt som berättar om verkets titel, konstnär med mera. Jag har noterat att det är så för många av de offentliga konstverken här i Eskilstuna. Slappt och slarvigt kan jag tycka.

Däremot finns det inristningar i hälen på konstverket. Det ena ser ut som runor eller grekiska bokstäver. Men jag vet inte vad det betyder eller symboliserar.

Det andra är en text och ett sigill där det står skrivet på italienska:

“Fonderia Dárte.
Del Chiaro
Pietrasanta”

Jag tror att sigillet står för det konstgjuteri i Italien som gjutit “Hon som fångade blixten”.

Rolf Waltersson

Liknande artiklar