Recensioner: Huvet Records släpper nya skivor

Band: Mamma Pappa Barn
Skiva: Utan Förvarning
Genre: Experimentell Rock
Utgivningsår: 2019

Det Eskilstunabaserade skivbolaget Huvet Records släpper två nya skivor i Maj 2019. Först ut är Mamma Pappa Barn från Stockholm/Uppsala vars skiva Utan Förvarning finns på digitala plattformar sedan den 3 maj. Den kommer även gå att beställa på CD.

Som oftast när Huvet Records är inblandat handlar det om riktigt stökig rockmusik gjord för de allra mest flippade individerna. Samtidigt gäller det att ha ett någorlunda starkt psyke för att inte flippa över gränsen till dårskap. Det gäller att vara på rätt humör för att kunna ta till sig Mamma Pappa Barn.

Med en blandning av Noise Rock och Post-Hardcore hamnar Mamma Pappa Barn i en gryta tillsammans med band som Flipper och The Jesus Lizard. Det skulle även gå att beskriva musiken som lo-fi avantgarde på svenska. Att de sjunger på sitt modersmål gör det ännu mer intressant. På det sättet blir de inte några direkta kopior av nyss nämnda amerikanska band. De nio låtarna klockar in på drygt 28 minuter

Lyssna på Mamma Pappa Barn här: https://mammapappabarn.bandcamp.com/

Band: Åbe
Skiva: Tendi, Gone Technical
Genre: Experimentell Noise
Utgivningsår: 2019

Den andra skivan som Huvet Records släpper i maj blir Tendi, Gone Technical med Stockholmsbandet Åbe. Det här är en small genre som den stora massan förmodligen har svårt att förstå sig på. Till och med jag har svårt med det, och då sällar jag mig inte till den stora massan när det kommer till musik. Jag har inte riktigt det intresset för industriell och experimentell noise. Därför är det svårt att vara riktigt objektiv.

Hur som helst fångar första spåret mig. Det är inte musik, det är ett brus med dova röster i bakgrunden som får mig att koppla bort allt annat och försätta mig i trans. Som en väldigt effektiv sömntablett. Låtarna är rätt stämningsfulla över lag. Även om jag inte förstår mig på den här genren är ändå Åbe fascinerande. De sex låtarna har en speltid på 16 minuter.

Åbe och Mammapappabarn spelar tillsammans med Eskilstunabanden Soviac och Huvet på Biografbaren den 11 maj.