Jag har skrivit flera inlägg om reklam här i eFOLKET. Främst casinospelsreklam, men även om bilreklam och en del annan reklam. Om reklamens förföriska locktoner, om hur många miljarder reklamen kostar. En nota som i slutändan betalas av oss konsumenter.
Alkoholreklam är mycket vanlig i tidningar. Framför allt i de stora drakarna.
Och det är ingen tillfällighet att reklamen dyker upp onsdag-lördag då vi ska förbereda inför helgens mys framför TV-n när “Bonde söker fru” och “Hela Sverige bakar”.
Eftersom lagen i Sverige förbjuder reklam för drycker med alkoholhalt överstigande 15 procent, är det vinreklam som dominerar. Sommartid även ölreklam.
Alkoholreklam har varit förbjudet i Sverige sedan början av 1970-talet, med undantag för lättöl.
2005 tvingades vi anpassa oss till EU genom att tillåta reklam för drycker som har upp till 15 procent alkohol.
En liten “lustig” detalj. Regelverket säger att man bara får göra reklam för själva produkten och visa bild på flaskor, glas och andra förpackningar. Man får inte visa bilder på “glada människor” i alkoholreklamen.
I Aftonbladet onsdag 18 november räknar jag till 8 olika reklaminslag för vin. Både helsidor och halvsidor, så de är iögonfallande. Jag köpte även Aftonbladet korsordsbilaga som har 2 helsidor vinreklam.
Den nya trenden för vinreklam – det går vågor i glasen.
Vad jag noterat den senaste tiden beträffande denna vinreklamen är att det numera går vågor i vinglasen. Inte såna där små vågor som “kluckar mot strand”. Det är rejäla vågor som “hela havet stormar”
Varför går det vågor i vinglasen?
När jag studerar reklam för spel och bilar framgår tydligt att det är “upplevelser” man säljer. Det är “känslor”, “upplevelser”, “det stora äventyret” och “lyckan” man köper för pengarna.
Men vågorna i vinglasen – jag får inte poletten att trilla ner. Vad är det man vill säga?
När det gäller det vita vinet Sauvignon Blance säger man: “Havet är bäst vitt och krispigt”.
Vad jag kan tänka mig är att vågorna i vinglaset ska få oss att längta till havet. Men – det verkar en aning långsökt.
När det gäller Casal di Serra har vinet i glaset formats som en kartbild av Italien, den Italienska stöveln. Men Cicilien har hamnat helt fel. Det ska vara ett smalt sund, Messinasundet, mellan Cicilien och stövelns tåspets.
Men den kopplingen är det nog bara jag som ser eftersom jag har av nyfikenhet studerar och “analysera” bilder ganska noga.
Finns det ett budskap med det stormiga vinet i glaset där Cicilien är på glid? I så fall – vilket?
När det gäller det röda vinet Grillo finner jag ingen som helst “förklaring” till varför en smärre tzunami drar fram i glaset. Men det är själva vitsen med reklam – det behöver inte finnas någon “förklaring”. Det är en “kreativ” reklambyrå som kommit på grejen. Sen springer alla andra efter, utan att veta varför.
Som sagt – vågor i vinglasen har blivit vanligt i reklamen. Kanske bara en trend, ett mode. Sånt som kommer – för att sedan försvinna. Ingen vet varför.
Ungefär som v-jeansen. En period på 1970-talet skulle alla ha utsvängda v-jeans. Vem går omkring i v-jeans idag?
Nu är det annat jeansmode som gäller. Nu ska brallorna vara trasiga.
Som sagt – reklamen lever sitt eget liv, oftast helt utan vett och sans, och med enda syftet att lura och locka oss att köpa.
“Allting går att sälja med mördande reklam
Kom och köp konserverad gröt”
Vad ska man ha för vin till gröt?
Vitt eller rött? Torrt eller sött?
Rolf Waltersson