Öga för Eskilstuna med belysning. Foto: Rolf Waltersson.

“Öga för Eskilstuna”. Offentlig konst i Eskilstuna

“Öga för Eskilstuna” är titeln på det konstverk som står vid den så kallade samspelsytan vid Köpmangatan invid Kyrkbron i Eskilstuna.

Konstverket invigdes 5 november 2014 i samband med öppnandet av denna samspelsyta där det är tänkt att alla trafikanter ska “samspela” på lika villkor – bilister, cyklister och gående.

Så här beskriver konstnären Hanna Stahle sitt verk:

“Jag har valt att göra ett verk som både konstraterar mot och anknyter till platsen. Materialet är rostfritt stål uppbyggt i lameller. Tanken med att låta skulpturen få formen av ett öga utgår från behovet av att lyfta blicken mot omvärlden för att se bortom det vardagliga. Skulpturens form och konstruktion ger en något gäckande upplevelse. Vad som från sidan ser ut som ett klot växer ut till något mer elipsformat när man rör sig vidare. Pupillfördjupningen växer fram, men när man just ska titta in genom pupillen så är hela skulpturen genomsiktlig genom alla dessa lameller. Jag hoppas att skulpturen ska fungera som en central punkt på platsen och förstärka det unika. Samtidigt som den kan ge möjlighet till tanke, reflektion och diskussion”

Hanna Stahle är född i Göteborg 1964. Hon är skulptör och videokonstnär.

Hon utbildade sig på Nyckelviksskolan i Lidingö 1981-1982, på konstskolan Idun Lovén i Stockholm 1982-1983, samt på skulpturlinjen på Konstfack i Stockholm 1983-1988.

Eftersom jag bor bara “ett stenkast” från samspelsytan så passerar jag detta konstverk nästan dagligen. Vid mulet väder i dagsljus lägger man nästan inte märke till konstverket, som genom åren har fått en mattare nyans jämfört då det var nytt och mer blänkande.

Idag när jag passerade mot kvällskvisten då solen stod lågt, fick konstverket en speciell lyster av de lågt stående solstrålarna. Jag stannade och tog några bilder.

Jag har tidigare tagit bilder på “Öga för Eskilstuna” när det varit mörkt och man ser den inbyggda belysningen i ett blågrönt skimmer. Ja, kanske mest grönt beroende på att kameran vill återge färgerna på ett något annorlunda sätt är vad vi ser med ögat.

Man ser också belysningen i de rostfärgade “resväskorna” av plåt som är utplacerade för att visa var man ska köra med bil över samspelsytan.

Rolf Waltersson

Liknande artiklar