Målarlust

Färgen som medium eller materia, att stryka den på en yta är njutning och lustfyllt. Att blanda till på palett innan eller gå direkt på duken och låta färgen blanda sig där ger olika möjligheter.

Målarinna. Akrylmålning. Tommy Andersson.

Oljefärg är egentligen det mest njutbara mediet att arbeta med. Den behåller sin volym och färg, den krymper inte och bleknar inte när den torkar. Akrylfärg tappar lyster och krymper när den torkar, men är bekvämare att använda när man vill få snabba ändringar av stora ytor på en duk eller en pannå därför att det går att måla över mer eller mindre direkt. Man behöver bara vatten för att hålla penseln eller penslarna rena under arbetet.

Oljefärgen måste man skrapa och torka bort vid ivrigt bråttom-måleri, när det blir fel eller för tjockt. Penslarna måste torkas av med trasa och vispas rena i nåt rengöringsmedel som inte är direkt hälsosamt under arbetet. Oljefärgsmåleri kräver mer tålamod och att inte ha så bråttom.

Smaken är olika om hur ytan ska se ut. En del vill ha släta dukar andra gillar när det uppstår kanter och tjockt med färg på vissa ytor, möjligheten att lägga på färgen med palettkniv fungerar bäst med oljefärg, även om det finns förtjockningsmedel till akrylfärg.

Oljefärg doftar oftast bättre, även utan terpentin-inblandning. Akrylen luktar nån slags plast när den är fuktig, då stora ytor torkar.

Bilder och text Tommy “Bimman” Andersson

Liknande artiklar: