Ett meddelande från TT Nyhetsbyrån valsar runt i pressen. Där kan man läsa att ett antal artister får krisstödspengar. Det är artister som får ekonomisk hjälp av staten oavsett hur mycket de tjänar och oavsett ekonomiska tillgångar i övrigt.
Det är Konstnärsnämnden som i dessa coronatider har som uppdrag att fördela 70 miljoner kronor av den halva miljard som regeringen avsatt till krisstöd för kulturverksamheten.
Villkoren för att få stödpengar är att man kan påvisa inkomstbortfall av inställda föreställningar och turnéer på grund av pandemin.
“Vi fick ett särskilt uppdrag av regeringen att alla skulle behandlas lika eftersom alla drabbas av inkomstbortfall”, säger Anna Söderbäck, direktör och myndighetschef för Konstnärsnämnden.
Man skall inte ta hänsyn till om de artister som söker krisstödspengar har en massa tillgångar sedan tidigare. “Alla skall behandlas lika”.
Denna “likabehandling” resulterar i att till exempel sångerskan Jill Johnson får ett krisstöd på 50 000 kronor samtidigt som hon och hennes bolag Jill Johnson Produktion AB har tillgångar på drygt 10,1 miljoner. 2018 var hennes förvärvsinkomst drygt 1,3 miljoner.
En annan artist som åtnjuter samma “likabehandling” är Benjamin Ingrosso. Även han har får 50 000 kronor i krisstöd samtidigt som hans bolag Giggit AB har tillgångar på nästan 4 miljoner.
Det finns fler artister på listan som är i liknande situation. De får krispengar samtidigt som de har stora tillgångar i egna bolag.
Det är ju lite “stötande” att bidrag betalas ut till de som har “pengar på hög” i egna bolag. Men enligt regeringsbeslutet ska Konstnärsnämnden inte ta hänsyn till det. Så i första han är det regeringen som är ansvarig för den här något udda formen av likabehandling.
“Jag kan förstå om människor blir frustrerade…Det är väldigt ovant för mina handläggare att ge den här typen av kommersiella aktörer stöd”, säger Konstnärsnämndens Anna Söderbäck i en kommentar till Aftonbladet.
Sedan kan man ju som artist avstå från att söka om man tycker det känns “knepigt” att få bidrag från staten samtidigt som man har både hög inkomst och stora tillgångar i det egna bolaget.
Att många kända artister nu får bidrag beror på att de vet “hur en slipsten ska dras”. De har anställda i sina bolag som sköter “pappersexercisen”, som har kontakterna och som vet hur man gör för att “hålla sig framme”. Till exempel att få reklamkontrakt där man lanserar “sitt eget” vinmärke.
“När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked”. Därför finns risken att de artister som är i störst behov av ekonomisk hjälp blir utan.
“Wahlgrens värld”
Eftersom mitt inlägg handlar om kändisskvaller går det inte att komma förbi familjen Wahlgren och deras värld.
Benjamin Ingrosso, som får krispengar trots tillgångar på 4 miljoner är son till sångerskan Pernilla Wahlgren, hon med låten “Piccadilly Circus”, som var med i Melodifestivalen för några år sedan.
Pernilla Wahlgren, är dotter till skådespelaren Christina Scholin. Samma Christina Schollin som är känd för att ha badat naken med Jarl Kulle i filmen “Käre John”.
Pernilla Wahlgren ställer välvilligt, förmodligen mot en väl tilltagen ersättning, upp i reklam för casinospel. Det var när spelmarknaden skulle förnya sig och vända sig till en ny “kundkrets” – kulturfolket. Då fick man en rad musiker, sångare, skådespelare och andra att göra en kulturell gärning genom att ställa upp som reklampelare för speldjävulen.
Pernilla Wahlgrens bolag Piccadill Production AB hade 2018 tillgångar på 22,2 miljoner.
Pernilla Wahlgren har också en dotter, Bianca Ingrosso som är en känd bloggare och influenser som tjänar bra på att sälja skönhetsprodukter. Så bra att hon, genom sitt bolag Bianca Ingrosso AB, tjänade 27 miljoner 2018, enligt SvD.
Där har vi delar av familjen Wahlgren i ett nötskal – Christina Schollin, dottern Pernilla och hennes barn Benjamin och Bianca.
De figurerar på TV (kanal 5) i något som heter “Wahlgrens Värld”, där de delar med sig av livets våndor, samtidigt som de “passar på” att visa upp mode- och skönhetsprodukter inför den hänförda publiken.
Inför offentlighetens strålkastarljus avslöjar de sina mest privata hemligheterna i det ena avsnittet efter det andra:
“Allt är kaos! Mormor Christina är tillfälligt hemma från Spanien och flyttar in hos Pernilla. Alla tar hand om Bianca som är förkrossad för att Philippe gjort slut. Pernilla och Christina bestämmer sig för att ta med henne till Paris”.
Där har ni “intrigen” i ett avsnitt i “Wahlgrens Värld”
Ett annat avsnitt har rubriken “Biancas nya drömlägenhet”:
“Bianca har flyttat in i drömlägenheten. Pernilla imponeras – men ifrågasätter mycket av renoveringen”.
Eller:
“Artisten Pernilla Wahlgren slår upp dörrarna till sitt lyxiga hem på Lidingö och bjuder in oss att följa hennes galna, roliga, röriga vardag fylld av kärlek, känslor och en aning kaos – glitter och glamour blandas med mjukisbyxor och familjegnabb”.
Vilken jävla tur att jag inte kan se Kanal 5.
Rolf Waltersson
eFOLKETS:s självutnämnde skvallerreporter