Lördag 15 februari var det vernissage på Eskilstuna Konstmuseum. Det var Ulf Rehnholm som visar sina experimentbilder STEREO. I programbladet kan man läsa:
“Bilderna i utställningen STEREO gör ingen skillnad på sken och verklighet, utan lämnar det åt dig som betraktare att avgöra vad som är sanning. Det viktigaste är din upplevelse av bilden och vad den säger dig, snarare än vad dess beståndsdelar föreställer. Här finns också anaglyfbilder som får stereoskopiska effekter vid bruk av 3-D glasögon med olikfärgade linser. Prova gärna!”
För att kunna se stereobilder måste man ha bra syn på båda ögonen. För den enögde går det inte att se stereobilder.
I samband med utställningens öppnande fick Ulf Rehnholm också ta emot Eskilstuna Konstförenings stipendium för 2020 av dess ordförande Sven Janeheden. I sin motivering skriver föreningen:
“Ulf Rehnholm är en bildkonstnär som med energi, nyfikenhet och känsla ständigt experimenterar med och utforskar gränserna för den fotografiska konsten. Ibland med helt oväntade redskap. Det växer fram bilder som både berör och tar tag. Humor är dessutom ett levande element i Ulf:s konstnärskap.
Genom hans många projekt får vi som betraktare följa hans målmedvetna arbete, som ofta leder till överraskande och nya uttryck”.
Efter stipendieutdelning blev det invigningstal av Eskilstuna Fotoklubbs ordförande Kristin Sipilä, som förklarade utställningen öppnad inför en månghövdad skara konst- och bildentusiaster.
Kan läggas till att årets stipendium från Eskilstuna Konstföreningen var de 55:e i ordningen, och första gången det tilldelats en fotograf.
Jag har haft äran och glädjen att lära känna Ulf Rehnholm sedan många år tillbaka. Det började nog när jag gick olika fotokurser på Folkhögskolan där Lasse Larsson och Ulf Rehnholm arbetade som fotolärare.
Ulf håller också i trådarna i något vi kallar “Fotofika”, där fotoentusiaster träffas första torsdagen varje månad i Folkhögskolans lokaler för att titta på och diskutera om medhavda bilder. Ibland är det en inbjuden bildföreläsare. Som den gode pedagog Ulf är, kommer han aldrig med “pekpinnar”. I stället uppmuntrande kommentarer som “om du gör på det här sättet blir nog bilden ännu intressantare”. Alla är välkomna till “Fotofika”. Man behöver inte vara “medlem” på något vis.
Genom åren har jag också fått se några av hans mest spektakulära bildprojekt. Till exempel när han med vanlig filmrulle fotograferade olika motiv runtom i Eskilstuna. För att sedan skicka filmrullarna vidare till fotografer runtom i världen som tog egna bilder med samma filmrullar. På så sätt blev det slumpartade dubbelexponeringar. Den ena bilden som var ett motiv från Eskilstuna blev exponerad tillsammans med ett motiv från andra sidan jordklotet. 24 fotografer från 18 olika länder medverkade i detta dubbelexponeringsprojekt. Bilderna visades sedan bland annat på Stadsmuseet i Eskilstuna.
Ett annat infall, som är typiskt Ulf Rehnholm, var när har monterade ett stort antal hålkameror på lyktstolpar, balkonger och uppe i träd runtom i Eskilstuna. Dessa hålkameror, som var tomma filmburkar, fick exponera motiven upp till 6 månader. Resultatet blev till exempel att man kunde följa solens bana på himlen under ett halvårs tid på en och samma bild.
För några år sedan genomförde Ulf ett projekt han kallade för “Nyckeln”. Han samlade ihop nycklar bland vänner och bekanta. Flera hundra nycklar. Sedan åkte han runt till flyktingförläggningar där han först bekantade sig med de boende och förklarade vad han ville. Han tog porträtt av de boende, både barn och vuxna. De små porträttbilderna monterades i nyckelringarna, som sedan hängdes upp i olika utställningslokaler. Själv såg jag den vid en utställning vid “Bruket” i Hälleforsnäs.
För Ulf var dessa nycklar med flyktingporträtt deras nyckel till ett (förhoppningsvis) säkrare och tryggare liv. Det var “NYCKELN” till en bättre framtid.
Som ett sista exempel på Ulf Rehnholms många fotografiska “infall” är en bildserie med titeln “Foodporn”, som väl betyder matporr. Det är bilder på tomma och odiskade fat där maten är uppäten.
“Min motreaktion till alla matbilder på sociala medier”, säger han om dessa bilder.
För egen del vill jag även tolka in en motreaktion till alla dessa matlagningsprogram i en massa TV-kanaler. Det kan bli fööör mycket.
Detta var alltså bara några få exempel på den experimentlusta som Ulf Rehnholm uppvisar. Det sägs att det bara är fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra.
När det gäller Ulf Rehnholms kan man säga att han till och med lyckas överskrida fantasins gränser.
Han är Eskilstunas fotografiska illusionist som trollar fram de mest magiska bilder ur en till synes tom hatt.
Utställningen arrangeras av Eskilstuna konstförening och pågår fram till 19 april på Eskilstuna konstmuseum.
Rolf Waltersson