’Orättvisa’ och ’korruption’ verkar vara bland de fulaste orden i Erik Jayce Landbergs vokabulär. Men ordet ’kompromiss’ är kanske det allra mest motbjudande. Kompromiss, det vill säga, med kvalitet och konstnärlig frihet – inte med andra människor. Vidare kan man minst säga om Landberg att han har mer än en färg på sin palett, med tanke på de många olika konstformer han gett sig på och lyckats bemästra. eFOLKET mötte i höstas upp med Erik Jayce – eller Jayce Landberg som är hans artistnamn – för en Q&A om hans influenser och process.
Q. Vad vi förstår var dokumentären ’The Story of Tituba: Happy 4 U’ din debut inom dokumentär-genren. Vad är ditt egentliga yrke?
A. Konstnär. Jag har alltid haft ett behov av att skapa. Det började med musik i tonåren, sen började jag skriva dikter och noveller. Att bara syssla med en enda konstform känns alldeles för begränsande för mig – jag har valt att kombinera olika relaterade former för att uttrycka tankar och känslor.
Sen har jag haft en del ’day-jobs’ – konsultuppdrag och egen firma inom bankbranschen. Det har varit givande och jag har fått se saker som jag inte gjort om jag ’bara’ varit artist.
Q. Hur gick vägen från musik till en dokumentär om händelser på 1600-talets Amerika?
A. Jag har producerat musik under bandnamnet Jayce Landberg sen 2005 och tillsammans med vokalisten Göran Edman sen 2006. Jag började först producera och sedan regissera musikvideos, just för att slippa begränsningar. Jag släpper aldrig något om jag inte är helt nöjd.
Q. Det låter ganska krävande, speciellt om man ser till antalet låtar, videos och filmer du ändå gett ut under ganska kort tid. Hur är det möjligt?
A. Det sker med en hel del uppoffringar på det sociala planet. Om jag börjar intressera mig för något kan jag försvinna upp i det totalt. Jag är ganska selektiv med mitt umgänge. Jag kan vara dålig på att höra av mig eller svara, så det blir väl bara de som har förståelse för det som blir kvar.
Q. I dokumentären slås man av att du själv står för typ 90% av alla film Credits (allt ifrån manus till regi, musik och casting). Hur funkar det?
A. Det är förstås en enorm press att behöva tänka på allt. Framför allt satsar jag mycket resurser på castingen, vilket förebygger många problem.
Jag har några skådespelare som jag återkommande arbetar med – t ex Anna Osadcha som jag har mycket bra kemi med och kontakt med. Hon är fantastisk och jag uppskattar mycket hennes begåvning. Hon har även börjat medverka som kameraassistent. Jag involverar henne och andra nära medarbetare så mycket som möjligt i dem besluten som jag tar på alla områden.
Q. Vad är upplägget budget-mässigt?
A. Dokumentären är finansierad helt med egna medel – inga finansiärer och inga sponsorer. Detta är viktigt för mig för att bevara den konstnärliga integriteten. Investerare kommer med sina politiska budskap och business-sidan vill allt som oftast ha full kontroll.
Jag tittar just nu lite på kultur fonder i samarbete med Ukrainska Institutet som har uttryckt intresse av ett samarbete eftersom jag castat ukrainska skådespelare i flera nyckelroller i mina filmer.
Q. Dina verk har blivit beskrivna i festival sammanhang som nyskapande. Vad är det enligt dig i dina verk som skiljer sig från andra filmer och videos?
A. Min approach har alltid varit en konstnärlig sådan. Jag återberättar inte en händelse i vardaglig filmform utan målar den med bilder och musik, lite som en opera eller balett. Varje kameravinkel, färgsättning och rörelse är utstuderad som i en tavla och i en dans.
Q. Vad är planerna för närmaste framtiden?
A. Jag har nyligen avslutat en musikvideo åt en sångerska med Janne Schaffer som medverkande. Utöver det, en ny musikvideo/kortfilm om Marilyn Monroe släpps förmodligen nästa år efter sista delen i filmtrilogin ’Truth or Dare’ som Anna Osadcha också har huvudrollen i. De två första filmerna i trilogin – Never Love Again och Jealousy – är utgivna bland annat på Prime Video i USA och England och vi jobbar nu även med att lansera dem i Japan och andra länder.
Lästips:
Filmrecension om The Story of Tituba: Happy 4 U, eFOLKET, 14 december 2024