Tisdag 26 mars kl. 13-15 föreläser konstnären Torsten Jurell på Eskilstuna Folkhögskola. Hans genombrottsbilder om finska klasskriget för snart 40 år sedan fick ny relevans i fjol då Arbetarrörelsens Kulturhistoriska Sällskap uppmärksammade 100-årsminnet av det finska inbördeskriget genom bokutgåvan “Den röda våren 1918.” I den avbildades fem av de totalt tjugo träsnitt som ursprungligen skars 1974-77. Hela sviten gavs sedemera ut med kommenterande text av Carsten Palmaer i boken “Rött blod-Vit frost” (Mannerheim & Mannerheim 1984).
Torsten har hela tiden hållit fast vid grafiken, även om den sucessivt fått lämna plats för nya tekniker och nytt material. På Ölkultur har konstnären deponerat tre träreliefer som pryder väggarna. Volvo C.E. hade länge en relief som hängde på Customer Center i Hällby, den var ett av de konstverk som ledningen skandalöst samlade ihop och skickade iväg på auktion i Stockholm. Med i den leveransen fanns även en relief som överlämnades av Metallavdelningen som gåva då metallklubben på Volvo firade sitt 100-årsjubileum 1999. Som tur var uppdagades kulturskandalen och klubbens verk kunde återbördas.
Till millenieutställningen på Kulturhuset hade han tagit in slingor med neonljus i konstverken. Reliefer och skulpturer i brons blev nya uttryckssätt, två av dessa köptes 2006 in av Torshälla stad. Det året hade Torsten en stor pågående separatutställning på Ebelingmuseet med både träsnitt, måleri, reliefer och skulpturer. På vernissage-dagen invigde Torsten ytterligare fem utställningar i Eskilstuna. Den något vågade rubriken “Jurell har sex i Eskilstuna!” frontade Eskilstuna-Kurirens kultursidor.
Skulpturer i kinesiskt porslin är konstnärens senaste uttryckssättet. Sedan 2011 hyr han ateljé i Jingdezhen, ett centrum för kinesisk porslintillverkning. Till sommaren invigs ett stort skulpturalt utomhusprojekt i glacerat porslin i konstnärens födelsekommun Mölndal. Den centrala delen utgörs av en gatumosaik med sex meters diameter. I höst har Jurell två separatutställningar på lite närmare håll, i Norrköping och i Enköping. Men nuförtiden har han fler utställningar i Asien än i Sverige.
Torsten har i sin konstnärliga gärning alltid stått på folkets sida. Efter de finska träsnitten följde lika upprörda blad om invasionerna av Afghanistan och Irak. Och arbetarrörelsen har uppskattat en av de sina. Torsten har erhållit både Metalls, LO:s, TCO:s och Kommunals kulturpris. Föreläsningen på Folkhögskolan är öppen för allmänheten och avgiftsfri.
Janne Svensson