Jag lyssnade på en dokumentär på Sveriges Radio P1. Det var en repris på ett avsnitt av en serie som heter “Gamer”.
I programmet fick man en liten inblick i vad som händer och sker i den värld som många barn och ungdomar hamnar i. Det är en värld som många vuxna, kanske de flesta, inte har en aning om.
Jag måste erkänna att jag själv har i det närmaste noll koll. Man ser ibland inslag på TV som visar hur dessa dataspel kan gå till. Ofta tycks det handla om våldsamma krigslekar där det jagas och skjuts och där man själv kan styra spelet så att man besegrar “fienden”.
Ibland sitter man ensam och spelar. Det finns också grupper man kan ansluta sig till och där man då kommenterar vad som händer. Ofta är konversationen på engelska eftersom grupperna kan vara sammansatta av spelare från flera olika länder.
Kommentarerna är ibland ganska råa och brutala med inslag av rasism, hets och kränkande kommentarer.
Många av de barn och ungdomar som fastnar i den här formen av dataspelande ser detta som en ersättning för de kompisar man inte har i skolan. Då får de man spelar dataspel tillsammans med bli kompisgänget och vännerna.
Är man dessutom utsatt för mobbing i skolan leder det i förlängningen till att man blir “hemmasittare” i stället för att gå till skolan. Eller att skolarbetet “blir lidande” av att man sitter uppe långt in på nätterna och spelar.
Avsnittet av den här dokumentärserien Gamer som jag råkade lyssna på har rubriken: “Skolattacken”. Det är del 2/4:
Som en sammanfattning kan man läsa:
Den 12-årige pojken packar sin väska, tar sitt vapen, sin maskering och går till skolan tidigt. Nu ska han göra det han pratat med sina spelvänner om i flera veckor, döda andra barn.
Det är under sensommaren 2018 som allt förändras i den chattgrupp för personer som spelar datorspel. 12-åringen som skapat gruppen börjar skriva om att döda andra barn. Och efter en månad går han till attack.
Nu vill ett av barnen som hejade på 12-åringen berätta. Både om mordplanen, men också om den värld han säger att vuxna inte bryr sig om. Spelvärlden.
När jag lyssnar på den här dokumentären kommer jag att tänka på 21-årige Anton Lundin Pettersson och skolattacken i Trollhättan 2015 då tre personer dödades på grundskolan Kronan.
Anton Lundin Pettersson hade en hemmagjord uniform och en svartmålad arméhjälm av tysk modell från 2:a världskriget.
Beväpnad med svärd och kniv gick han till attack inne i skolan. De offer han valde ut var invandrare. En lärare och två elever mördades.
Enligt polisen var det ett hatbrott med rasistiska motiv.
När man ser bilderna från övervakningskamerorna på Anton Lundin Pettersson och hans “utstyrsel” ser det ut som hämtat från något dataspel. Man undrar ju om Anton Lundin Pettersson också hämtat “inspiration” till sitt dåd från dataspelsvärlden?
Det enklaste är att ni som är intresserade själva går in och lyssnar. Lyssna på Sveriges Radio P1 dokumentärserien “Gamer”
- Del 1/4 Gamer: Mordplanen
- Del 2/4 Gamer: Skolattacken
- Del 2/4 Gamer: Övergreppen
- Det 4/4 Gamer: Avtrubbad
7 januari 2018 skriver SVT Nyheter: “Dataspelsberoende klassas som sjukdom av WHO”:
Dataspelsberoende kommer senare i år att klassas som en sjukdom av världshälsoorganisationen WHO. Beskedet välkomnas av Anders Håkansson, lärare och professor i beroendemedicin vid Lunds universitet.
“I flera år har många som jobbar med beroende och psykisk ohälsa, inte minst ungas psykiska ohälsa, stött på dataspelande hos en del patienter som varit destruktivt och problematiskt för dem. Och där tror jag det har stor betydelse att man vågar kalla det för någonting, att beskriva det som ett tillstånd och därmed ge behandling för det”, säger Anders Håkansson.
“Samtidigt är det viktigt att också säga att väldigt mycket dataspelande hos många ungdomar inte är ett stort problem eller något man ska kalla för en diagnos”, säger Anders Håkansson till SVT Nyheter.
Dataspelsberoende – Enligt WHO
“Ett mönster av spelbeteende, som kan vara digitalt spel eller videospel, karaktäriseras av försämrad kontroll över spelandet, ökar prioriteringen av spelet framför andra aktiviteter i sådan utsträckning att spelandet går före andra intressen, och att spelandet fortsätter trots förekomsten av negativa konsekvenser”
Ska man ha den rätta utrustningen är det heller ingen billig lek. Här är exempel från en “expert”: “Hur du väljer rätt spelutrustning för din dator”:
- Spelskärm 3 199 kronor
- Speltangentbord 2 090 kronor
- Spelmus 599 – 1090 kronor. Den dyrare är trådlös
- Spelheadset 1 890 kronor
- Spelstol 2 990 kronor
- Musmatta 299 kronor
- Headset stativ 349 kronor
Det gåtfulla folket:
Barn är ett folk och de bor i ett främmande land
Detta land är ett regn och en pöl
Över den pölen går pojkarnas båtar ibland
Och de glider så fint utan köl
Där går en flicka som samlar på stenar
Hon har en miljon
Kungen av träd sitter stilla bland grenar
i trädkungens tron
Där går en pojke som skrattar åt snö
Där går en flicka som gjorde en ö av femton kuddar
Där går en pojke och allting blir glass som han snuddar
Alla är barn och de tillhör det gåtfulla folket
Barn är ett folk och de bor i ett främmande land
Detta land är en äng och en vind
Där finner kanske en pojke ett nytt Samarkand
Och far bort på en svängande grind
Där går en flicka som sjunger om kottar
Själv äger hon två
Där vid ett plank står en pojke och klottrar
Att jorden är blå
Där går en pojke som blev indian
Där, där går kungen av skugga runt stan och skuggar bovar
Där fann en flicka en festlig grimas som hon provar
Alla är barn och de tillhör det gåtfulla folket
Barn är ett folk och de bor i ett främmande land
Detta land är en gård och ett skjul
Där sker det farliga tågöverfallet ibland
Vackra kvällar när månen är gul
Där går en pojke och gissar på bilar
Själv vinner han jämt
Fåglarnas sånger i olika stilar
Är magiska skämt
Där blir en värdelös sak till en skatt
Där, där blir sängar till fartyg en natt och går till månen
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem
Alla är barn och de tillhör det gåtfulla folket
Det gåtfulla folket
Text: Beppe Wolgers
Musik: Olle Adolphson
Rolf Waltersson