Rademachersmedjorna. Foto: Rolf Waltersson.

Hur var det att leva i Rademachersmedjorna under 1600-talet?

Vad vet folk om Eskilstuna?

En del svarar nog Kent, eftersom det kända popbandet är från Eskilstuna.

Andra svarar, jakt på tiggare, eftersom den styrande majoriteten S, M, C, ivrigt påhejade av SD, vill få bort fattiga människor från våra gator genom att införa tillståndsplikt för att få tigga.

Fortfarande kommer nog en del ihåg att Miss Universum en gång i tiden kom från Eskilstuna.

På tal om Miss Universum, varför heter det så? Såvitt jag vet kommer alla deltagare från samma planet.

Och så har vi Parken Zoo, en djur- och nöjespark som en gång i tiden fick stor uppmärksamhet för sina vita tigrar. Undrar om inte popbandet Kent har just en vit tiger på omslaget till en av sina skivor?

Många förknippar också Eskilstuna som ”sméstan”, en stad med anrika hantverkstraditioner, där Allan Ebelings staty ”Smederna”, som står vid ett hörn av Fristadstorget, får symbolisera den gamla smides- och hantverkartraditionen.

Smidesmanufakturen är kopplat till just Rademachersmedjorna som byggdes under 1600-talet på order från kung Karl X Gustav.

Det var från början meningen att detta smidescentrum skulle bli betydligt större, kanske med upp mot 120 smedjor. Det blev ett 20-tal smedjor i slutändan.

Namnet har området fått efter Reinholdt Rademacher (1609-1668) som var den första föreståndaren för manufakturen.

På en av smedjorna sitter en stor skylt med texten:

”Enligt Konung Carl X Gustafs privilegium år 1654 började lifländaren Reinholdt Rademacher härstädes utöfva Zitterska smidet och förverkligades derigenom Konung Carl IX:s påbud år 1606 att en handtwärckstadh här byggias skulle.”

Majoriteten av arbetskraften i manufakturen var invandrare, i huvudsak tyska smeder. Smedjorna var kombinerade verkstäder och bostadshus. Varje smedja delades av två hushåll. Varje hushåll hade lärlingar och gesäller inneboende.

I närheten fanns betesmark för djuren och odlingar med bland annat rotfrukter.

Manufakturen var statlig, vilket innebar att smederna själva inte ägde sina smedjor, verktyg eller de produkter de tillverkade.

De järnföremål som smiddes var knivar, saxar, lås, gångjärn, verktyg, spik, betsel och pistolpipor och mycket mer.

Livet i dessa smedjor var ingen dans på rosor. Fattigt och trångbott med upp till 15 personer boende i en och samma lilla smidesbyggnad.

För att hålla historien levande genomför Eskilstuna Stadsmuseum ”Dramatiserad visning på Rademachersmedjorna”. Man får en inblick i hur det vara att leva där under 1600-talet.

Under perioden 3-21 juli kan man ta del av denna visning av livet på Rademachersmedjorna (se texten på flygbladet).

Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin har med kameran gestaltat några av de personer som bodde på Rademachersmedjorna under 1600-talet. Hon har inte använt sig av några fotomodeller, utan hon handplockade personer på stan som hon tycket stämde med de personer som skulle gestaltas på bild.

Dessa fotografier finns som en utställning inom Rademacherområdet. Bilderna är stora, nästan i naturlig storlek.

Elisabeth Ohlson Wallin är kanske mest känd för sin fotoutställning Ecce Homo där hon gestaltade Jesus i ”kontroversiella” miljöer, vilket väckte upprörda känslor i homofoba kretsar.

Kan nämnas i sammanhanget att Kloster kyrka i Eskilstuna var den första kyrka i Sverige som visade hennes fotoutställning i dess helhet. Det var i samband med Prideparaden i Eskilstuna 2016.

Text och foto:
Rolf Waltersson

Liknande artiklar: