Det danska bandet The Savage Rose är inne på sitt 53 år och är lika aktiva som någonsin. Tyvärr är det endast Annisette som fortfarande är med från ursprungsgruppen, men hennes röst har under alla år varit en framträdande del av bandets karaktär.
Annisette fyllde nyss 70 år men har fortfarande kvar sin fantastiska och särpräglade röst, vilket jag med min sambo bevittnade i slutet på oktober 2018 i Köpenhamns utsålda operahus, det var tre utsålda konserter i Köpenhamn den helgen även deras andra föreställningar under hösten och våren runt om i Danmark har varit utsålda.
För att citera baksidan på den i Danmark nyss utkomna boken Ild og Frihed, 50 år med The Savage Rose, av Michael Gonzalez (i samarbete med Annisette).
“The Savage Rose är utan jämförelse, i dansk musikhistoria. Genom ett halvsekel har gruppen gått sin helt egna väg. Kompromisslöst har de, med de två nyckelpersonerna Thomas och Annisette Koppel i fronten, skapat oförglömlig musik. Bandets värdighet har alltid överskuggat behovet före hitlisteplaceringar och deras historia ger en fascinerad inblick i en värd av uppriktighet, stenhård rättvisekamp och magisk musik”.
Efter Thomas död 2006, lever deras musik vidare med nya unga musiker, bland andra Annisette och Thomas dotter Nadja. Genom Annisettes stora röst ger gruppen en lika stor levande och vital upplevelse som för 50 år sedan.
Måndags 19/11 hade de avslut på förra årets turné i Aalborg en konsert som fick 6 av 6 möjliga stjärnor i dagstidningen Nordjyske.
I en sammanfattning av deras karriär så kan nämnas att deras debutalbum “The Savage Rose” (1968) ingår i Danmarks kulturkanon (som består av en lista på ett hundratal konstverk, som särskilt betydelsefulla delar av Danmarks kulturarv). De spelade in ytterligare en LP 1968 “In the plain”, med det spred sig deras rykte även till USA där kritikern Lester Bangs hyllade dom. De gjorde även succé på Newport Jazz festivalen1969 med uppträdande två dagar i rad och de spelade in ytterligare sex LP under 1969-1973.
Deras US-amerikanska skivbolag ville att de skulle spela för de amerikanska styrkorna i Vietnam. Vilket de naturligtvis sa nej till och med det bröt de helt med den kommersiella musikindustrin och omvandlades till ett vänsterpolitiskt progressivt band. Under 1972 skrev Thomas musik till en balett “Dödens triumf” om hotet med kärnkraft, som i dagarna kommit i nypressad på LP och gick genast upp på 2:a plats bland mest sålda album i Danmark.
Eftersom både Annisette och Thomas var sympatisörer till Danmarks Kommunistiska Parti Marxist-Leninisterna, gjorde de flera LP-skivor för partiets skivbolag Nexö, med danska ofta revolutionära texter, exempel på de är “En vugge av stål” och “Vi kämpar för att sejre”. De uppträder ofta i samband med demonstrationer. De har också uppträtt med stödspelningar på till exempel Fredsloppsgalan i Göteborg – anordnad av Proletären FF – i Palestinska flyktingläger och PLO-förläggningar. Från mitten på 1990-talet har de återgått till att sjunga på engelska med kanske inte fullt så revolutionära texter. Men de har fortsatt med att ta politisk ställning, och kämpar för rättvisa och solidaritet.
De ger ut skivor med jämna mellanrum, och 2012 släpptes “Love and Freedom” som hyllades som en av deras bästa någonsin, den senaste “Homeless”. kom i slutet av 2017, kan rekommenderas och en mycket hörvärd LP “Roots of the Wasteland” från 2014.
Andra skivor om man är intresserad av The Savage Rose är samlingen på 2 cd från Nexöförlaget “Ild og Frihed” och de på vinyl, återutgivna “Black Angel” och “Dödens Triumf” De har börjar på en ny turné och efter nyår kommer då till Sverige för konserter den 5/3 i Malmö, 6/3 Göteborg och 7/3 i Stockholm.
Gunnar Silvermo