En ny underklass skapas i Sverige

I Sverige staplas skadliga politiska beslut och förslag på hög, från bristande vandel till återkallade medborgarskap. Allt för att regeringen och Sverigedemokraterna vill dela upp människor i värdiga och ovärdiga. Nu vill de ta nästa steg: kvalificering till välfärden.

Det… betyder i praktiken att nyanlända under fem år inte ska få tillgång till grundläggande trygghetssystem som bland annat barnbidrag, föräldrapenning, bostadsbidrag, assistansersättning eller sjuk- och aktivitetsersättning. Listan är lång och brutal.

Förslaget gör skillnad på människor i lagen och skapar en grupp av andra klassens invånare. Det här är inte bara orättvist – det är att skriva in rasism i svensk lagbok.

Konsekvenserna? 60 000 barn beräknas förlora barnbidraget. 50 000 kommer att stå utan grundläggande stöd. Fler barn växer upp i fattigdom med ökad risk för psykisk ohälsa, kriminalitet och sexuellt utnyttjande. Kvinnor blir fattigare och beroende av andras försörjning…

Kommuner och regioner pekar på att utanförskapet kommer att öka, integrationen försämras och etableringen på arbetsmarknaden kommer att fördröjas.

Ett av regeringens favoritargument för kvalificering till välfärden är att det skulle ”öka arbetsutbudet”. Det är trams. Flera bidrag har ingen effekt på att arbetsviljan försvagas, vilket regeringen själva vet om…

Det här är inte arbetslinjen. Det är diskriminering. Och när diskriminering skrivs in i lagen är det alltid början på något större.

Först de nyanlända – vem står på tur härnäst? När gränsen väl är dragen för vem som anses värd välfärd, finns inget som hindrar att fler stängs ute. Sverige tar ett medvetet kliv mot att skapa en underklass som faller igenom ett stort hål i vårt sociala skyddsnät. Det är en nedmontering av välfärden och vårt land. Ett fattigare Sverige väntar. Ekonomiskt och moraliskt.

-Rosaline Marbinah, ledare i Arbetet

Läs mer https://arbetet.se/2025/09/02/60-000-barn-blir-fattiga-nar-regeringen-skriver-in-rasism-i-lagen/