Under torsdagskvällen fick Stockholm en lektion i hur punkrock skall levereras och det var förbandet Intensiven, från huvudstaden, som stod för den lektionen snarare än det brittiska klassiska bandet The Boys.
Spelstället Kollektivet Livet ligger mittemellan Siljaterminalen och det kaotiska bygget som sker vid Slussen. Ett fantastiskt trevligt ställe måste jag börja med att säga. En stor rymlig lokal och jag tyckte att ljudet var bra hela kvällen. Helt perfekt för rockmusik det vill säga. Det hade dessutom letat sig dit en hel del folk så det var helt klart schyst.
Stockholmsgänget Intensiven var först ut, jag valde ut deras första singel En plats i helvetet som förra årets bästa låt och det var med den de kickade igång det hela, snacka om att sätta ribban rejält högt. Med starka influenser av Ebba Grön och The Clash, men i min bok bättre än i alla fall ett av de banden bara sprutade det energi om Intensiven. För den som har punkrock som religion var det här så nära paradiset man kan komma.
Intensiven har hittills bara släppt två låtar men det är mer på gång då de precis spelat in fyra nya låtar, och gårdagen visade att kvaliteten även fortsatt är på topp. Det är något med sångaren Adam Nilssons texter som är så gripande, det är inte vacker poesi, det är ren och skär punkpoesi hämtat direkt från gatan. Kan årets konsert vara avverkad redan nu i mars?
Sedan var det dags för det brittiska bandet The Boys som bildades redan 1976. Med den karismatiske sångaren och gitarristen Matt Dangerfield som någon sorts befälhavare uppbackad bland annat av de svenska inte helt okända Kent Norberg och Martin Hansson bjöd The Boys på hyfsat tam punkrock.
De gjorde verkligen inte dåligt ifrån sig på något sätt och publiken, som vid det laget fyllts på ännu mer, tog till sig det brittisk-svenska bandet med jubel och andra glada tillrop.
För egen del hade jag tömt hela känsloregistret när Intensiven spelade och hade svårt att verkligen släppa in det som The Boys bjöd på. Men som sagt, de flesta i lokalen uppskattade det de fick se och höra.
Mikael Ström