Den förra gången dagens Ryssland använde taktiken med terror genom vinterkyla var i de två krigen mot Tjetjenien. Då fråntogs städer värme och elektricitet för att demoralisera befolkningen och tvinga fram en kapitulation.
Tidigare hade Nazi Tyskland använt terror genom kyla mot civilbefolkningen i det belägrade Leningrad…Jag kan fortfarande inte tro att min hemstad Kiev nu utsätts för något liknande.”
Andriy, ENSUs telegrambyrå