Hur många gånger varnade väl inte vi Natokritiker för risken med att gå in i en kärnvapenallians ledd av USA? Nu står (Sverige) där med skägget i brevlådan. Vilket ansvar tar Natokramarna för situationen?
Redan vid Donald Trumps oproportionerliga krav på 5-procentiga försvarsanslag borde fler ha dragit öronen åt sig. Fem procent av ett lands BNP…
I Sveriges fall handlar det om dryga 300 miljarder kronor, eller mer än en femtedel av hela (!) statsbudgeten. Det skulle kunna bli väldigt många skolor, sjukhus och järnvägsräls för de pengarna.
Sedan tidigare har Nato en upprustningsklausul som kräver att medlemsstaterna successivt utvecklar sin militära kapacitet, oavsett om det är fred eller krig i världen. Borde inte varningsklockorna ha ringt högt där också?..
Nu hotar Natos mäktigaste medlem ett annat Natoland med militär invasion. Sagda Natoland har redan nyligen invaderat ett annat land och kidnappat dess president och hotar en mängd andra länder med likartade invasioner…
Vad säger Natokramarna i det här läget? Jag tycker det är väldigt tyst från herrar Ulf Kristersson (M) och Jimmy Åkesson (SD) och damer Magdalena Andersson (S) och Ebba Busch (KD).
-Jens Holm, krönika i Syre
Läs mer https://tidningensyre.se/2026/19-januari-2026/jens-holm-nato-vad-var-det-vi-sa/