Imperialism var under min ungdom ett ord som så gott som uteslutande användes av oss inom vänstern. Det handlade om det rika västs relation till de fattiga länderna i tredje världen. Och framförallt var det USA-imperialismen som åsyftades. På den borgerliga sidan ville man inte veta av diskussionen om dominans och utsugning. Och man kallade anti-imperialism för USA-hat.… Läs mer “Bokrecension av Blomqvist & Fuentes ’Imperialism och Imperialismer’”
