Bokrecension av Blomqvist & Fuentes ’Imperialism och Imperialismer’

Imperialism var under min ungdom ett ord som så gott som uteslutande användes av oss inom vänstern. Det handlade om det rika västs relation till de fattiga länderna i tredje världen. Och framförallt var det USA-imperialismen som åsyftades. På den borgerliga sidan ville man inte veta av diskussionen om dominans och utsugning. Och man kallade anti-imperialism för USA-hat.… Läs mer “Bokrecension av Blomqvist & Fuentes ’Imperialism och Imperialismer’”

Läs mer