Äntligen har brevet från Pensionsmyndigheten kommit. Jag tänker på finansminister Elisabeth Svantessons (M) glada hejarop från förra året, ”Nu är det pensionärernas tur”, när jag sprättar upp det orangea kuvertet.
När jag räknar ihop de fem statliga pensionsdelarna slår hjärtat en glädjevolt i bröstet. 136 kronor i höjd pension! WOW! Den som vill kan räkna ut ”baklänges” belopp det handlar om utifrån att min pension nu höjs med 0.8 procent.
Lite smolk i glädjebägaren dock. På dessa 136 kronor dras 45 kronor i preliminärskatt. Pensionsbeloppet som utbetalas blir då bara 91 kronor högre jämfört med 2025.
En sak som förbryllar mig är att garantipensionen SÄNKS, från 511 till 421 kronor. Jag läser på Pensionsmyndighetens hemsida:
”Garantipension – om du har låg pension
Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft medel, låg eller ingen arbetsinkomst under livet…”
Att min premiepension sänks beror, enligt artikel i Aftonbladet, på att ”premiepensionen är den del av den allmänna pensionen som är placerade på börsen och som påverkas av vad som sker på finansmarknaden”.
Men jag spekulerar inte. Jag har mina pensionspengar i statliga 7:e AP-fonden, ”soffliggarfonden”, för oss som inte vill spekulera. Då beror min sänkta premiepension på att staten spelat bort mina pengar. Ska jag, och 48 900 andra, straffas för att vi har ett idiotiskt pensionssystem som bygger på hur det går på världens fondbörser.
Jag ömkar inte för egen del. Jag vill bara utifrån mina egna siffror (be)visa hur Sveriges 300 000 fattigpensionärerna har det. Många fattigpensionärer får inte ens de 136 kronor (eller 91 kronor) jag nu får. De som har allra lägst pension får 0 (noll) kronor enligt regeringens egen pensionstabell.
Du, Elisabeth Svantesson, har som statsråd ett månadsarvode på 161 000. Nästan 2 miljoner om året.
Du, liksom de flesta i din regering, extraknäckar också som börshajar. Själv sitter du och ruvar på en aktieportfölj värd över 800 000 kronor. Samtidigt som du och de dina predikar den ”heliga arbetslinjen” in absurdum vill du nu kamma hem ”arbetsfria” stålar genom dina aktier i Handelsbanken, som enligt prognos för 2026 beräknas ge en avkastning på 11-12 procent. Så dina ”arbetsfria” aktievinster ger dig betydligt mera än mina ihoparbetade pensionspoäng.
Jag förstår att du inte förstår. Vi lever i olika världar.
Förra årets utbetalningsbesked från Pensionsmyndigheten avslutades:
”Med vänlig hälsning
Pensionsmyndigheten”
Det hälsningen är, av förståeliga skäl, borttagen i år.
Jag vill också tacka Eskilstuna kommun där jag arbetat heltid i 44 år och nu får en ynklig tjänstepension som tack för ”lång och trogen tjänst”. Den pensionen ökar med ofattbara 15 kronor. Men 5 kronor tar kommunen tillbaka i skatt. Jag får ut 10 kronor i höjd tjänstepension.
Tack Eskilstuna kommun!
Jag kommer att tänka på den gamla socialdemokratiska valaffischen inför ATP-vale 1958; ”Gärna medalj. Men först rejäl pension”

Vad passar bättre än att illustrera det här inlägget med bilder av Tantpatrullen. Föreningen Tantpatrullen bildades i Stockholm2014 av fyra pensionärer. Den är partipolitiskt obunden. Men jag känner några av dem sedan tidigare i andra sammanhangDe kämpar mot du usla pensionerna, som främst drabbar kvinnor. Varje torsdag demonstrerar de varje torsdag på Mynttorget utanför regeringsbyggnaden med sin banderoll, sina röda hattar och röda väskor. 2023 hade de sammanlagt 400 medlemmar varav 150 i Stockholm.
Jag har ”sprungit på dem” några gånger. Det har varit när de går med i Vänstepartiets förstamaj-tåg. Och vid ett tillfälle på Sergels torg då det var en fredmanifestation och demonstration mot Nato
Rolf Waltersson
Lästips:
- Här är tanterna som ser rött – Aftonbladet. 2019-07-08 (artikel om Tantpatrullen av Åsa Linderborg)
- Vårt pensionssystem är inte alls i världsklass – Aftonbladet. 2020-01-04 (Replik från Tantpatrullen om pensionerna. Ni kan länka till ett inlägg av Ardalan Shekarabi (S) som påstår att Sverige har ett pensionssystem av ”världsklass”)
- Tantpatrullen: ”Fattigpensionärer kommer bara att öka” – Aftonbladet (Här ser ni en film från en av deras torsdagsdemonstrationer samt intervjuer med några fattigpensionärer)
- Tantpatrullen


